123.000 flere personer leverer offentlig service

Over de sidste 20 år er der blevet 123.000 flere personer, der leverer offentlig service, viser ny analyse. Det understreger ifølge DI, at det offentlige forbrug hverken nu eller i de kommende år vil være på et lavt niveau.

Over de sidste 20 år er der blevet 123.000 flere personer, der løser offentlige opgaver. De 86.000 af dem er blevet ansat i private virksomheder, der løser offentlige opgaver. Dertil kommer 37.000 flere ansat i offentlig regi. Det viser en ny analyse foretaget af DI.

Ifølge vicedirektør i DI Kent Damsgaard understreger tallene, at den blotte opgørelse af antallet af offentlige ansatte ikke giver et korrekt billede af, hvor mange penge og ressourcer, der bruges på offentlig service.

Læs mere fra DI - Dansk Industri

Erhvervslivets brancefællesskab, DI, er redaktør for eget indhold på DenOffentlige.

Læs flere historier, forslag og oplæg fra DI her.

- Tallene viser tydeligt, at der har været en ret markant vækst i antallet af personer, der leverer offentlige service over de seneste 20 år. Det er derfor, det er vigtigt både at tælle offentligt og privat ansatte med, når man diskuterer det offentlige forbrug og service, siger han og tilføjer:

- For borgerne må det interessante spørgsmål være, hvilke ydelser det offentlige leverer til dem. Dette burde være et vigtigere spørgsmål, end om det er en privat eller offentlig ansat, der udfører arbejdet.

LÆS OGSÅ: FTF: Om 10 år mangler 53.000 par hænder

Offentlig forbrug er højere end i 2005

DI har også set på, hvad regeringens planer om en vækst i det offentlige forbrug på 0,3 procent i årene frem mod 2025 vil betyde. Beregningerne viser, at de offentlige serviceudgifter per borger i alle årene vil være højere end i 2005.

- Det vil sige, at kvaliteten af den service, som borgerne får tilbudt reelt bør være bedre end den service, der blev tilbudt borgerne i 2005, siger Kent Damsgaard.

DI’s beregninger viser, at det offentlige forbrug i 2025 vil være på omtrent 670 mia. kr., svarende til godt 23,5 pct. af BNP. Det er godt 40 mia. kr. mere, end hvad et uændret serviceniveau pr. borger fra 2005 burde være.

- Vi har set fuldstændig bort fra de effektiviseringsgevinster, der bør være sket siden midten af 00’erne. Så uanset om man sammenligner med 2005 eller 1995, er vi ikke på et lavt niveau, og det kommer heller ikke til at ske i de kommende år. Alligevel oplever man det sådan mange steder, og derfor skal der mere fokus på anvendelsen af ny teknologi og nye arbejdsmetoder. Det er en udfordring, som den offentlige og private sektor er fælles om, siger Kent Damsgaard.

 

Emneord: Offentlig service, Dansk Industri, DI, Offentligt ansatte, Effektivisering, Velfærdsstat eller velfærdssamfund, Kent Damsgaard, Offentligt forbrug, 090117
Dansk Industri på DenOffentlige.dk Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med dette udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder ...
Aktivitet: Artikler: 167 | Events: 2 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige