Virksomhederne venter faldende beskæftigelse

09/04/2013 08:34

Dansk Industri

På tværs af størrelse og brancher venter virksomhederne faldende beskæftigelse, viser DI’s virksomhedspanel. Mens solen og foråret er ved at få bugt med de sidste snedriver, er dansk økonomi fortsat bundfrossen. Især når det gælder beskæftigelsen er der langt til de milde forårsvinde.

Sådan lyder konklusionen i DI’s virksomhedspanel, der bygger på svar fra mere end 500 virksomheder. Virksomhederne er forsigtige optimister, når det angår omsætning og indtjening, men på tværs af brancher og virksomhedsstørrelse forventer man faldende beskæftigelse.

Tilpasser hurtigt
– Tallene viser, at der på ingen måde er et opsving lige om hjørnet. De eksportorienterede virksomheder er lidt mere optimistiske end de virksomheder, som er afhængige af et dansk hjemmemarked, siger konsulent Nikolaj Pilgaard, DI.

Det er især store virksomheder i fremstillingssektoren, som forventer mærkbar lavere beskæftigelse.

– Tallene tyder på, at virksomhederne reagerer hurtigt på ændringerne i deres marked, så de får tilpasset deres omkostninger. Alt andet lige er det sundt både ud fra et virksomhedsøkonomisk og et nationaløkonomisk synspunkt, siger Nikolaj Pil­gaard.

Forventninger stort set uforandret
Virksomhedernes forventninger har stort set været uforandret det seneste halve til hele år. Man skal helt tilbage til midten af 2011 for at finde et kvartal, hvor virksomhederne regnede med stigende beskæftigelse. Da økonomien var ved at komme op i fart efter finanskrisen ramte den europæiske gældskrise i sensommeren 2011, og den danske økonomi er ikke kommet op i fart igen.

Forfejlet afgiftspolitik
– Vi kan ikke vente os ud af krisen. De negative forventninger til beskæftigelsen viser, at der er behov for mere grundlæggende ændringer, som kan forbedre konkurrenceevnen. Ellers bliver der ikke skabt nye job, siger Nikolaj Pilgaard.

I Carlsberg Danmark nikker adm. direktør Carsten Hänel til det generelle billede. Virksomheden forventer en flad udvikling på salg og indtjening, og har allerede i løbet af første kvartal tilpasset medarbejderskaren. For Carlsberg Danmark er der behov for, at forbrugerne ser langt lysere på fremtiden, hvis udviklingen skal vende. Samtidig peger Carsten Hänel på, at det høje afgiftstryk har kostet dyrt.

Have vendt den onde cirkel
– Regeringen bør kigge dybt ned i en mangeårig forfejlet afgiftspolitik, som har medført unødigt dyre varer i den danske dagligvarehandel. Siden 2008 med begyndelsen af krisen er forbrugerne gået ned i markedet. De har vendt sig mod billigere varer og indkøbskanaler. Det har resulteret i et smallere og mindre attraktivt sortiment på hylderne. Vi skal have vendt denne onde cirkel og igen fokusere på innovation, kvalitet og et spændende vareudbud i den danske dagligvarehandel, siger han.

Mest Læste

Annonce