Analyser fra Center for Regional- og Turismeforskning og DTU Transport viser, at prisreduktioner på henholdsvis 40% og 60% på færgebilletter for biler til Bornholm medfører en gennemsnitlig vækst i passagerstrømmene på henholdsvis 18% og 26%.
Det kan over hele kontraktperioden på 10 år betyde en stigning i antallet af fritidsrejsende til Bornholm på mellem 80% og 160%. Har de nye gæster samme adfærd som de eksisterende, vil det til gengæld betyde en forøgelse af turismeomsætningen med henholdsvis 1,5 eller 3 mia. kr. set over hele kontraktperioden for færgeudbuddet. Den akkumulerede beskæftigelseseffekt vil være 1.000 eller 2.000 nye jobs på tværs af alle brancher.
Læs også: Mols-Linien vinder Bornholmerrute
Beregningerne viser, at den samfundsøkonomiske effekt kan opveje et eventuelt tab af arbejdspladser pga. skiftet af operatør for færgebetjeningen. Forskellen i de to buds prisreduktion på ca. 7% betyder endvidere en forskel i øget omsætning og samlet beskæftigelse for hele kontraktperioden på henholdsvis ca. 0,4 mia. kr. og 300 jobs.
Disse beregninger omfatter udelukkende fritidsrejsende, ikke pendlere og forretningsrejsende, og tager heller ikke højde for en forventet generel stigning i turismen på Bornholm i de kommende år. Rejseaktiviteten for pendlere og forretningsrejsende påvirkes meget positivt af en prisreduktion, og har derfor også en positiv effekt på den bornholmske samfundsøkonomi. Altså er det sandsynligt, at den samlede effekt vil være endnu større.
Beregningerne er baseret på en analyse, som Center for Regional- og Turismeforskning gennemførte i 2013 sammen med DTU Transport for Transportministeriet, af konsekvenserne af reducerede priser for passagerstrømme til og fra Bornholm. Ved hjælp af DTU Transports Landstrafikmodel og CRT’s lokaløkonomiske model LINE beregnede vi, hvordan prisreduktioner på henholdsvis 20%, 40% og 60% påvirker passagertallene, og derefter hvordan de ændrede passagertal påvirker turismen på Bornholm.
Læs mere her: