Børn med ADHD vil ikke i skole

Det vælter ind hos de nordjyske børnepsykiatere og børnelæger med børn, som har ADHD og er kede af at gå i skole, fortæller DR Nordjylland.

De lange skoledage, større klasser og kravet om inklusion ødelægger børnenes lyst til at komme i skole.

Ny folkeskole: Debat og eksempler

Følg med på temasiden Ny folkeskole.

Læs om udfordringerne, nye initiativer, kritik og gode ideer til hvordan folkeskolereformen tackles - fra Skagen til Nykøbing Falster. 

Ny folkeskole!

Linda Steinman fra Vejgaard i Aalborg er mor til Nicklas på 11 år, som har ADHD. Han er et af de børn, som ikke kan lide komme i skole.

- Han har det rigtig træls. Han er ked af det hver dag, når han står op og vil ikke i skole, siger hun.

Børnelæge Karen Tilma fra Brønderslev ser flere og flere børn som Nicklas.

- Ud af ti rimeligt fungerende og velbehandlede børn med ADHD er det måske én ud af de ti, som synes, det er sjovt at komme i skole. De resterende er på overarbejde hele tiden – mange kommer slet ikke af sted, siger hun.

I ADHD-foreningen genkender man tendensen. Foreningen fik i skolereformens første år 129 henvendelser fra forældre, som var bekymrede for deres børn. Det er en stigning på 33 procent fra året før.

- Forældrene henvender sig om, at deres børn mistrives i skolen, og de har svært ved at få dem af sted, siger Jette Mygelgaard, formand for ADHD-foreningen.

Linda Steinman fra Vejgaard i Aalborg er mor til Nickals på 11 år med ADHD 

- Han har det rigtig træls. Han er ked af det hver dag, når han står op og vil ikke i skole”

Formand for de nordjyske skoleleders sammenslutning, Peter Hansen, mener, at det er skolernes ansvar at sørge for, at eleverne med ADHA er glade for at gå i skole.

- Først og fremmest er det os ude på skolerne, der har ansvaret for at få det her til at virke.

Han peger dog på, at skolelederne er presset på tid på grund af de mange ændringer skolereformen har ført med sig. Han mener derfor også, at skolelederne skal prioritere deres tid, og have stort fokus på elever med diagnoser, så man kan viderebringe erfaringerne til politikerne.

- Vi kan ikke gøre det alene. Det er skal ske gennem et samarbejde mellem skolernes aktører. Vi skal forsøge at finde nye måder at gøre tingene på.

De børnelæger, psykologer og psykiatere P4 Nordjylland har været i kontakt med, peger på, at det vigtigste for børn med ADHD er struktur i hverdagen, og det er ofte det, de mangler i skolen.

 

Emneord: ADHD, Ny folkeskole, Folkeskoleavisen, Børn og unges velfærd, Udsatte børn og unge
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1094 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige