Børn med handicap rammes af overbelastet sagsbehandling

Lange sagsbehandlingstider rammer handicappede børn, der må undvære sommerlejre og fritidsaktiviteter.

Handicappede børn kommer i klemme, når sagerne hober sig op på socialrådgivernes borde.

I fem ud af otte syd- og sønderjyske kommuner sidder socialrådgivere med langt flere sager på børnehandicapområdet end anbefalet.

Det viser en aktindsigt, DR Syd har fået.

Dansk Socialrådgiverforening anbefaler, at deres medlemmer behandler 35-45 sager på børnehandicapområdet om året.

I 2017 havde Sønderborg kommune 53 sager per sagsbehandler på børnehandicapområdet. I Vejen sidder der tre sagsbehandlere på området, og de har haft henholdsvis 73, 84 og 115 sager hver det seneste år.

Få overblik fra DenOffentlige

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

Tendensen er den samme over hele landet, og taberne er de handicappede børn, mener Thomas Krog, der er handicappolitisk konsulent i Muskelsvindsfonden.

- Det betyder, at mine medlemmer ikke altid får den hjælp, de har brug for og har ret til, siger han til DR Syd. 

Han har oplevet flere eksempler, hvor en for lang sagsbehandling har været en stopklods for handicappede børn.

- Hvert år holder vi sommerlejr for handicappede børn, og der har vi oplevet, at nogle børn simpelthen ikke kommer med, fordi sagsbehandlingen ved kommunen går for langsomt, siger Thomas Krog.

Han fortæller også, at det rammer handicappede børn, når de fylder 18 år. Den hjælp og støtte den unge får skal bevilges på ny, fordi man går fra barn til voksen.

I Sønderborg måtte en ung droppe skolen og fritidsaktiviteter en periode, indtil vedkommende igen fik bevilget den praktiske hjælp, der var brug for, fortæller Tom Krog.

- Man kan ikke komme uden for en dør. Det isolerer den unge og kan i værste tilfælde skabe psykiske udfordringer, siger han.

I følge Thomas Krog kan sagsbehandlingen i ekstreme tilfælde tage halvandet år, men ventetiden varierer meget fra sag til sag.

Hos Dansk Socialrådgiverforening genkender man også tendensen, og formanden for foreningens afdeling i Syd- og Sønderjylland, Anne Jørgensen, afviser ikke, at der sker fejl i sagsbehandlingerne. Hun mener, at kommunerne kan vinde økonomisk ved at have nok socialrådgivere ansat.

- Det giver en hurtigere og mere korrekt sagsbehandling til handicappede børn og deres forældre. Og jo bedre de bliver støttet i forhold til det handicap, de har, des hurtigere bliver de også selvhjulpen, siger hun til DR Syd. 

I Sønderborg Kommune endte 18 afgørelser på børnehandicapområdet sidste år i Ankestyrelsen. 12 af dem blev omgjort, fordi kommunen havde lavet fejl i sagsbehandlingen.

Og det er ikke godt nok, erkender Claus Klaris (V), der er formand i børne- og uddannelsesudvalget i Sønderborg Kommune.

- Der har været udfordringer på området, og det er også de udfordringer, vi prøver at gøre noget ved nu her og har gjort noget ved i den sidste periode, siger han til DR Syd. 

Sønderborg Kommune har nu afsat flere ressourcer til området og har set nærmere på, hvordan opgaven bliver løst for at sikre den bedst mulige kvalitet, siger Claus Klaris.

Med 90 sager per sagsbehandler på børne- og handicapområdet er Vejen Kommune højdespringeren i Syd- og Sønderjylland.

Men borgmester Egon Fræhr (V) genkender ikke billedet af overbelastede socialrådgivere inden for kommunens børnehandicapområde.

- Det har jeg ikke hørt noget om, og jeg har heller ikke hørt, at vi ikke få ekspederet sagerne inden for en rimelig tid, siger han.

Hele historien på DR.dk 

 

Emneord: Børn med handicap, Socialrådgivere, Dansk Socialrådgiverforening, Sønderborg Kommune, Thomas Krog, Anne Jørgensen, Claus Karis
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1538 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 10.03.18 Peter Hansen
    Sæt Jer ind i Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 som Folketinget har vedtaget for at få korrekte sagstider

    Hvor er det trist, at hverken journalister og mange ny-syge ikke kender til den første lov§, som er så vigtig at kende til.

    Læs denne artikel, hvor det er tydeligt at journalisterne ikke har lavet den korrekte research

    https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/socialraadgivere-er-overbelastede-boern-naar-ikke-paa-sommerlejr-og-maa-droppe

    "Lange sagsbehandlinger rammer handicappede børn.”

    Hvordan er reglerne, når du søger kommunen om en given hjælp? Start din sociale sag, på den rigtige måde og forstå hvad Folketinget har vedtaget for at give dig retssikkerhed.

    Folketinget vedtog Retssikkerhedsloven, herunder § 3 stk.2, i 1998.

    Skærpede loven i 2009.

    Skærpede loven påny i 2018.

    Alle skærpelser har været unødvendige, hvis ellers kommunerne havde viljen til at fortolke loven, hvilket de færreste kommuner har.

    Der findes forskellige sagsbehandlingsfrister:

    LOVBUNDNE frister, eksempelvis ansøgning af aktindsigt eller alkoholbehandling. Henholdsvis 10 kalenderdage eller 14 dage.

    SERVICEFRISTER, eksempelvis embedsmænd ved Ankestyrelsen som embedsmænd selv kan fastsætte alt efter hvor travlt de har.

    SAGSBEHANDLINGSFRISTER iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2, som din personlige kommunalbestyrelse skal vedtage og offentliggøre på kommunens hjemmeside.

    Kommunalbestyrelsen skal vedtages og offentliggøres ALLE frister,hvor der falder en kommunal afgørelse, hvor afgørelsen normalt skal falde, og inden for ALLE områder, selv meget korte frister skal vedtages og offentliggøres.

    Alle fristerne skal offentliggøres på kommunens hjemmeside. Fra 2018 har Folketinget vedtaget.

    Fristerne til afgørelsen normalt skal falde er politisk vedtaget og normalt skal sagsbehandleren, socialrådgiveren eller jobkonsulenten efterleve denne frist. Det er ikke sagsbehandleren der bestemmer hvornår en afgørelse skal falde.

    Fristerne skal være realistiske eller skal de revideres.

    Fristerne kan undtagelsesvis udskydes hvis der undtagelsesvis mangler væsentlige oplysninger, imod at du SKRIFTLIG modtager en ny frist, til afgørelsen skal falde.

    Mange kommuner har meget vanskeligt ved, at du som borger får kendskab til din frist til afgørelsen skal falde.

    Mange kommuner er særdeles kreative for at lovgivningen misfortolkes.

    Du skal på FORHÅND, FØR du afsender en given ansøgning om hjælp, kende til din dato, hvor afgørelse normalt skal falde. Du skal uopfordret have mulighed for at kende til disse vigtige sagsbehandlingsfrister.

    Sagsbehandlingfristerne kan være forskellige fra kommune til kommune. Derfor undersøg din kommunes hjemmeside og find din frist til afgørelse.

    Eksempel fra en tilfældig kommune: http://www.esbjergkommune.dk/om-kommunen/sagsbehandlingsfrister.aspx

    Hvis ikke din kommune har vedtaget og offentliggjort disse vigtige frister skal du klage til Ankestyrelsens Tilsyn, ellers overtager din sagsbehandler din retssikkerhed, som Folketinget har givet dig.

    https://ast.dk/tilsynet/kontakt-tilsynet

    Du bestemmer selv, hvordan din sociale sag skal begynde. Derfor kend din sagsbehandlingsfrit iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2.

    Med venlig hilsen

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også