Danskerne er mere tilfredse med privat end offentlig velfærd

Danskerne er en tand mere tilfredse med privat velfærd - men kvaliteten er ikke nødvendigvis bedre

Danskerne er mere tilfredse med de private leverandører af velfærdsydelser end de offentlige. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for Dansk Erhverv.

3.025 danskere er i undersøgelsen blevet spurgt til deres oplevelser med offentlige og private skoler, børnehaver, vuggestuer, hjemmehjælp, plejehjem og hospitaler.

82 procent er tilfredse eller meget tilfredse med de private velfærdsydelser, mens 75 procent er tilfredse eller meget tilfredse med de offentligt leverede velfærdsydelser.

Det skriver Ugebrevet A4.

- Der er en overvældende opbakning til den mangfoldighed, som de private leverandører står for. Det er rigtig positivt, at borgerne træffer aktive valg på baggrund af en oplevelse af kvalitet, siger Rasmus Lindblom, som er Velfærdspolitisk chef i Dansk Erhverv til Ugebrevet A4.

Men at brugerne er tilfredse siger ikke nødvendigvis noget om kvaliteten i de offentlige og private tilbud, forklarer lektor Ole Helby Petersen fra Roskilde Universitet.

- Det er relevant at vide, hvordan brugerne oplever det, for vi er jo interesserede i, at brugerne er glade. Men forskning viser også, at brugernes tilfredshed ikke nødvendigvis hænger sammen med kvaliteten af velfærdsydelserne, siger han.

Tilfredshed og kvalitet er to forskellige ting, påpeger Ole Helby Petersen. Hvis man vil vide noget om kvaliteten af en velfærdsopgave, kan man eksempelvis se på, hvor mange der bliver raske efter en operation. Er man omvendt interesseret i, hvordan borgeren oplever at være indlagt på hospitalet i forbindelse med operationen, kan man undersøge brugertilfredsheden.

- Der er et stort behov for at se på, hvad der sker med kvaliteten, når vi konkurrenceudsætter velfærdsopgaver, siger han.

En af de velfærdsområder, hvor private firmaer konkurrerer på lige vilkår med det kommunale, er ældreplejen. Her har Ældresagen forsøgt at blive klog på, hvad det betyder for kvaliteten.

- Men vi synes ikke, at man entydigt kan sige, at den ene leverer en bedre kvalitet end den anden, siger chefkonsulent Olav Felbo til Ugebrevet A4.

Emneord: OPS, Offentligt privat samarbejde, Brugertilfredshed, Tilfredshed, Målinger, Dansk Erhverv, Ole Helby Petersen, Rasmus Lindblom, Privat velfærd
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1317 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige