Bugnende hylder med frugt og grønt og fyldte kølediske er som oftest hverdag i danske supermarkeder. Og måske af samme grund gemmer hylderne, ifølge danskerne, også på det største potentiale for at reducere madspild.
Således mener knap hver anden dansker, at potentialet for at reducere madspild i Danmark er størst i supermarkedet, skriver foodculture.dk.
Til sammenligning peger hver fjerde på kantiner, storkøkkener og restauranter. Og hver femte på de private hjem, viser en ny repræsentativ undersøgelse lavet af Analyse Danmark for forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.
Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad mener dog, det giver et skævt billede.
”Forbrugerne vil måske gerne lægge ansvaret lidt væk og pege fingeren på supermarkederne. Baggrunden er nok mediebilledet, hvor det typisk er supermarkederne, der får skæld ud, men virkeligheden er at forbrugerne står for 53 pct. af danskernes madspild, mens supermarkederne står for ca. 30 pct. Det farlige er, hvis det bliver en sovepude for forbrugerne, så de ikke selv behøver at gøre noget,” siger Selina Juul.
Danske husholdninger smider 261.000 tons ud
Tallene hun henviser til stammer fra en undersøgelse fra Miljøministeriet, der i efteråret 2014 anslog, at dagligvarebutikkerne smider 151.000 tons madvarer ud om året, eller hvad der svarer til omtrent 3.000 indkøbsvogne med mad om dagen. Derfor besluttede Skatteministeriet i samme ombæring, at butikkerne kunne sælge overskudsmad billigt videre til velgørende formål.
Samtidig viser Ministeriets seneste beregninger, at de danske husholdninger står for en større mængde madspild i Danmark om året. I alt 261.000 tons mad ender i de danske husholdningers skraldespande.
LF: Danskerne føler allerede de gør meget
Det betyder ikke nødvendigvis, at det største potentiale for at mindske madspild ligger hos de danske forbrugere. Ifølge forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer, Marianne Gregersen, er det også sådan, forbrugerne tænker. Hun har i december 2014 kortlagt den seneste viden om madspild i det danske forbruger- detail-, foodserviceniveau.
”Danske forbrugere føler sandsynligvis, at de allerede har gjort meget for at tænke rester ind i madpakker og andre måltider. Forbrugerne svarer ud fra deres eget perspektiv, så derfor virker en lille husstand ikke som et sted, der kan gøre meget fra eller til sammenlignet med et supermarked, hvor der er større mængder ad gangen,” siger Marianne Gregersen.
Coop sænkede madspildet med knap 10 pct. fra 2012-2014
Coop har iværksat talrige initiativer for at mindske madspild. Den seneste analyse er fra januar-september 2014. Sammenlignet med samme periode i 2012 sænkede dagligvarekæden, ifølge en af deres egne analyser, madspildet med 9,8 pct. fordelt på en lang stribe kategorier, hvoraf særligt brød og kød skilte sig ud.
”Meget handler om rytmer og rutiner i dagligvarehandlen, så det er her, vi for alvor har gennemført ændringer. Blandt andet ved at sætte varerne ned i pris i bedre tid inden de udløber,” siger Signe Frese, ansvarlighedschef i Coop.
Coop: Hele kæden må samarbejde
Hun mener ikke, at forbrugerne tager fejl, når de peger på supermarkederne, som et godt sted at gribe ind, men det afgørende er, at såvel supermarkeder som forbrugere og ikke mindst producenter arbejder sammen.
”Vi mener, at vi har et fælles ansvar for at varerne også bliver brugt. Da vi lavede en undersøgelse af forbrugerne i 2013 viste den, at ikke alle er enige om, hvad der er madspild. Derfor handler en stor del om forbrugeroplysning til husholdningerne om, hvordan man kan lave mad af rester, og hvordan man undgår madspild generelt,” siger Signe Frese til foodculture.dk.