Broer som her Vejlefjordbroen skal ikke udstyres med betalingsanlæg, hvor bilister skal betale i myldretidstrafikken.
Broer som her Vejlefjordbroen skal ikke udstyres med betalingsanlæg, hvor bilister skal betale i myldretidstrafikken.

Drop flere betalingsanlæg i trafikken

Infrastruktur

10/01/2014 10:38

Gordon Trier Holm

For at komme trængselen i trafikken til livs skal der indføres brugerbetaling for at køre over større broer og gennem tunneler ifølge Produktivitetskommissionens melding onsdag. Men det vil i så fald være dobbeltbeskatning, mener DI Transport.
Danskerne skal ikke betale for at bruge bestemte veje, broer og tunneller mere end én gang, da det alt sammen allerede er betalt over skatten. Det mener DI Transport til et forslag fra Produktivitetskommissionen, der går på, at indføre brugerbetaling i myldretiden for at køre over større broer og tunneler i perioder med trængsel.   Urimeligt med betaling to gange Det anbefalede Produktivitetskommissionen med dens analyserapport Infrastruktur, der blev offentliggjort i sidste uge.    - Hvis vi indretter betalingen for brug af vore tog og veje bedre, kan vi vinde tid, penge og produktivitet. I stedet for faste billetpriser og bilafgifter kunne vi sætte priserne højere på de tidspunkter og strækninger, hvor trængslen er størst, siger Peter Birch Sørensen, formand for Produktivitetskommissionen.    Men branchedirektør Michael Svane, DI Transport, finder det urimeligt, at danskerne skal betale for bestemte vejstrækninger to gange.    - Det giver kun mening med brugerbetaling ved væsentlig ny trafikal infrastruktur, siger Michael Svane.   Lavere takster på Storebælt og Øresund  Samtidig foreslår Produktivitetskommissionen, at prisen på Storebælts- og Øresunds-forbindelsen sænkes i perioder uden trængsel. Det er en interessant idé ifølge branchedirektøren i DI Transport.    - Vi ser gerne, at det skal være så billigt som muligt at komme omkring i trafikken. På den anden side, er der lån, der skal afdrages på de broer. Dermed bør taksterne ligge på et vist niveau, siger Michael Svane.

Mest Læste

Annonce