Flertal uden om regeringen aftaler at udvide togfond

Infrastruktur

07/09/2017 12:18

Nick Allentoft

Et flertal uden om regeringen vil udvide togfonden og lægge linjeføringen for den nye jernbane over Vestfyn.

Mens regeringen forhandler om lavere bilafgifter med Dansk Folkeparti, har et flertal uden om regeringen besluttet at udvide togfonden.

Aftalen vil blive præsenteret torsdag klokken 11.30. Den markerer, at Dansk Folkeparti går mere op i den kollektive trafik end regeringen.

Finanslov 2018

Vi har oprettet en tema-side, der samler alle relevante historier om Finanslov 2018. Find den her.

Regeringens støtteparti er nemlig en del af togfonden. Partiet er dermed også gået med i aftalen om at udvide togfonden. De øvrige partier i aftalen er Socialdemokratiet, Enhedslisten, De Radikale og SF.

Parterne oplyser i en pressemeddelelse, at man også har indgået aftale om linjeføringen for den nye jernbane over Vestfyn.

Den vil også blive fremlagt på pressemødet, der foregår i Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg.

Partierne indgik formelt aftalen i 2014 med en pulje til at styrke kollektiv trafik. Det var et plaster på såret, da den daværende SRSF-regering opgav at skabe en betalingsring for biler udenom København.

Pengene skaffede SRSF-regeringen ved at stoppe "uhensigtsmæssig" brug af registreringsafgift for demo- og leasingbiler.

Dansk Folkeparti står bag togfonden udenom regeringen. Togfonden afsatte 28,5 milliarder kroner med højere skat på olie og gas i Nordsøen. Det skulle sikre timedrift med tog mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg.

VLAK-regeringen kører i en noget anden retning end støttepartiet Dansk Folkeparti. 

I sit finanslovsudspil lægger regeringen op til at spare på DSB. Det skal ske ved at nedsætte statens kontraktbetaling med 208 millioner næste år. 

Det følges op med besparelser på 415 millioner kroner i 2019, 622 millioner kroner i 2020 og 829 millioner kroner i 2021.

Det skal nedbringe statens udgifter til det statsejede jernbaneselskab. DSB har haft store problemer med blandt andet IC4-tog, som ikke vil køre.

Nu er der dog grund til at tro på, at DSB er kommet i en situation, hvor selskabet kan spare penge uden at det går ud over driften. Det mener regeringen i hvert fald.

FAKTA: Forliget om Togfonden Socialdemokratiet, DF, Enhedslisten, De Radikale og SF udvider togfonden med to milliarder kroner.

Togfondens fase 1 er blevet dyrere end forventet. Derfor tilføres der flere penge. 

Dem skal VLAK-regeringen have med i finansloven. Ingen af de tre regeringspartier er med i togfonden:

* Aftalen om Togfonden blev formelt indgået i januar 2014 mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

* Togfondens projekter kræver i alt 28,5 milliarder kroner.

* Et af de store mål er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

* Pengene til togfonden skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar.

* Men siden aftalen blev indgået, er olieprisen faldet drastisk.

* Projekterne i togfondens fase 1 inkluderer blandt andet en bane over Vestfyn, hastighedsopgraderinger, elektrificering af forskellige strækninger og bedre internet.

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce