Fordobling på tre år: Flere registrerede magtanvendelser i folkeskolen

Antallet af registrerede magtanvendelser i landets folkeskoler er de seneste tre år mere end fordoblet.

Magtanvendelser dækker for eksempel over, at en lærer tager fat i en elev eller fastholder barnet.

I gennemsnit havde hver kommune i 2013 registreret 30 magtanvendelser, mens det i 2016 var 64.

Vær med i Skoleavisen

Er du aktør på skoleområdet - privat, fri, efter eller folkeskole - så kan du bidrage til Skoleavisen på to måder. Send indlæg direkte til redaktionen på skoleavisen@denoffentlige.dk eller blive redaktør for dit eget indhold som udgiver på DenOffentlige. 

Vi holder workshop jævnligt for nye aktører til Skoleavisen. Få en mail når næste dato er fastlagt. Skriv til os her

Det viser en aktindsigt, som DR Syd har foretaget blandt landets 98 kommuner, hvoraf 84 har svaret. Heraf er der 22 kommuner, som har registreret magtanvendelser siden 2013.

På Bohrskolen i Esbjerg sker de fleste tilfælde af registrerede magtanvendelser over for elever, som har en diagnose - for eksempel ADHD, oplyser Lisbeth Beyer, der er koordinator for specialgrupperne på skolen.

For eksempel er lærerne nødt til at stille sig imellem, hvis to elever kommer op og slås, og det tæller som en magtanvendelse.

- Man skal ikke stå og se på, mens to børn slår hinanden til plukfisk. Så er man nødt til rent fysisk at stille sig imellem, siger Lisbeth Beyer.

- Magtanvendelser kan være nødvendige for at skåne et barn. For eksempel når en elev står og slår sit hoved ind i en murstensvæg. Så har vi pligt til at gribe ind, siger hun.

Stigningen i antallet af registrerede magtanvendelser handler ikke nødvendigvis om, at der bruges mere magt i folkeskolen. Det siger næstformand i Børnerådet Lone Beyer. Stigningen kan også skyldes, at skolerne er blevet bedre til at registrere magtanvendelserne.

- En stigning vil altid være et problem og vække bekymring. Men det er selvfølgelig godt, hvis det alene skyldes, at man er begyndt at registrere mere og har fået større opmærksomhed omkring magtanvendelser, siger Lone Beyer.

Hun understreger dog, at brugen af magtanvendelser i alle tilfælde bør holdes på et minimum.

- Det skader børn, når der bliver udøvet magt.

- I en situation hvor man er nødt til at fastholde elever, oplever børnene jo ikke, at de voksne vil dem det godt. Og eleverne skal have tillid til de voksne, siger Lone Beyer.

Sønderborg er blandt de kommuner, som over de seneste tre år har registreret flere magtanvendelser. I Sønderborg Kommunes folkeskoler blev der i 2013 registreret 40 tilfælde af magtanvendelser. I 2016 var tallet steget til 124.

Her forklarer skolechef Erling Andresen, at stigningen skyldes større fokus og et ønske om at professionalisere registreringen.

- Tidligere har vi måske tænkt, at det var et internt skoleanliggende. Nu er vi blevet mere opmærksomme på, at få alle episoder indberettet, så vi kan lære af dem, siger han.

Hos Danmarks Lærerforening er de ikke glade for udviklingen, siger formand for arbejdsmiljø- og organisationsudvalget Thomas Andreasen.

- Jeg tror, stigningen skyldes, at der er kommet flere elever i klasserne. Der er samtidig blevet færre lærere, og hele den her inklusionsbølge gør, at der er kommet flere konflikter mellem eleverne, siger Thomas Andreasen, der understreger, at det går den forkerte vej:

- Magtanvendelser er en nødløsning, og derfor er stigningen et alvorligt problem, siger han.

I 2016 registrerede i alt 32 kommuner magtanvendelser i folkeskolen, mens 52 ikke indsamlede tal om magtanvendelser. I 2017 er yderligere tre kommuner begyndt at registrere magtanvendelser.

Tallene bliver noteret på de enkelte folkeskoler, men ikke sendt videre til forvaltningen. Folkeskolerne har ikke pligt til at sende tallene videre til forvaltningen.

Hele historien hos DR Syd

 

 

 

Emneord: Magtanvendelse, Folkeskolen, Ny folkeskole, Skoleavisen, Skoleledelse, ADHD, Diagnoser, Lisbeth Beyer, 260417, Skoleavisen nr 6, Kvmail2017
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1277 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 27.04.17 Anders Dinsen
    Det er vigtigt at nedbringe magt

    Magtanvendelse er et nederlag, uanset, hvordan vi vender og drejer det. Der er ingen børn, der ønsker at komme op at slås, ønsker at banke hovedet i væggen, ønsker at kaste med stole. Vi ved fra Arbejdstilsynets undersøgelser, at det her er et reelt problem og ikke alene skyldes bedre indberetning (hvilket er godt), og derfor er jeg bekymret.

    Selvfølgelig skal et barn stoppes fra at skade sig selv, men det er vi voksne, der har ansvaret i skolen og dermed er det vores ansvar at forhindre at den adfærd, der er problematisk ikke nødvendiggør den selvværdsnedbrydende magtanvendelse.

    Og der findes metoder, der undgår det og som virker. Jeg kan stærkt anbefale at se psykolog Bo Hejlskov Elvéns videoer på youtube om low arousal og magt.

    https://www.youtube.com/watch?v=jN9m5vQFqcQ&list=PLKTRJMUssET2Yef6sgLfEwGdHkIAGauez

    kh
    Anders

  • 26.04.17 Vibeke
    Magt anvendelse

    For mig er magtanvendelse også omsorg. Hvis et barn banker hovedet ind i vægen eller skærer i sig selv, er det for mig omsorg at stoppe selvskaden, selv om jeg derved er nød til at tage fat i barnet. For mig er det omsorgs svigt bare at vende ryggen til og gå også selv om det får tallene på magtanvendelse til at stige.

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige