Genudbud giver Frederiksberg mere effektivt løn- og personalesystem

Positive erfaringer med konkurrenceudsættelse af kommunens løn- og personalesystem har ført til genudbud af opgaven. Effektivisering, højt serviceniveau og lancering af nye løsninger er blandt gevinsterne ved udliciteringen.

Frederiksberg Kommune har allerede én gang konkurrenceudsat driften af kommunens løn- og personalesystem. Et system, som er med til at sikre den løbende lønudbetaling til alle kommunens ansatte i overensstemmelse med de respektive overenskomster.

Det gav gode erfaringer, og derfor har kommunen genudbudt opgaven. Her blev vinderen af kontrakten Silkeborg Data. Det er ikke kun driften, der udsættes for konkurrence fra private leverandører, men også implementering, vedligeholdelse, support og videreudvikling af løn- og personalesystemet. Det har til formål at sikre en fortsat god systemløsning, som understøtter de forretningsmæssige og funktionelle behov.

- I vores genudbud har vi lagt vægt på endnu bedre drift og funktionalitet, som den private leverandør skal kunne levere – blandt andet med fokus på bedre selvbetjeningsløsninger. Det har Silkeborg Data formået at levere, og tilbuddet bidrager samtidig med en økonomisk effektivisering på 1,4 mio. kr. årligt, siger Adam Hey, afdelingschef, Frederiksberg Kommune.

Foruden lancering af en selvbetjeningsportal for alle ledere og medarbejdere har Silkeborg Data introduceret en række mobile løsninger, som gør, at medarbejderne hurtigt og nemt kan indberette fravær, merarbejde og flekstid. På samme måde har lederne fået en godkendelsesfunktionalitet, som de kan bruge til at foretage indberetninger om egne medarbejdere.

- Samarbejdet mellem Frederiksberg Kommune og Silkeborg Data viser, at der er yderligere gevinster at hente, selvom opgaven har været udbudt tidligere. Det handler om, at kommunen indgår et tæt samarbejde med den private leverandør, og at udbuddet sammensættes på en måde, der giver leverandøren mulighed for at udnytte synergien mellem driftsopgaverne, siger Mette Rose Skaksen, branchedirektør, DI.

Emneord: OPS, Offentligt privat samarbejde, Dansk Industri, DI, Mette Rose Skaksen, Adam Hey, Frederiksberg Kommune, Silkeborg Data, Konkurrenceudsættelse, Udbud
Dansk Industri på DenOffentlige.dk Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med dette udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder ...
Aktivitet: Artikler: 182 | Events: 2 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 10.11.17 Bæredygtighed
    3R Kontor vinder Grøn Indkøbspris 2017

    Torsdag uddeltes Grøn Indkøbspris ved konferencen Grønne Indkøb i Politik og Praksis. Prisen gik til 3R Kontor. 3R har udmærket sig ved at fremme et marked for genanvendte møbler for offentlige og private indkøbere og skabe fokus på cirkulær økonomi.

  • 08.11.17 Politik
    Erhvervsministeren vil fremme ansvarlige offentlige indkøb

    Hvis den offentlige sektor skal blive bedre til at lave ansvarlige offentlige indkøb, skal der gøres op med uklare krav til leverandørerne. Erhvervsministeren er nu gået i dialog med KL om at igangsætte en række initiativer på området.

  • 25.10.17 Velfærd
    DI: Tiltrængt fokus på borgernes frie valg

    Regeringen har i dag præsenteret sit udspil til at styrke og udvide borgernes frie valg. DI er tilfredse med, at regeringen skærper fokus på borgernes frie valg, som på flere områder i dag ikke fungerer godt nok.

  • 25.10.17 Infrastruktur
    Ny rapport: Letbanen bliver hovedstadens største vækstmotor

    32 mia. kroner i private investeringer, 36.500 nye arbejdspladser og 32.000 nye borgere. Nye tal peger på, at Hovedstadens Letbane forventes at blive en endnu bedre investering end først antaget, når den er anlagt i de Københavnske omegnskommuner.

  • 05.10.17 Politik
    Nye regler skal forebygge konkurser i hjemmeplejen

    Retvisende priser, lovkrav om beredskabsplaner og et styrket samarbejde mellem kommuner og private hjemmeplejefirmaer. Det er nogle af de initiativer, som skal være med til at forebygge konkurser i hjemmeplejen. Hent aftalen her.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige