Gymnasieelever forsøger at løse klimaudfordringer

Bæredygtighed

07/03/2017 11:30

Kolding Kommune

Fremtiden byder på endnu flere og endnu kraftigere regnskyl – og dermed på endnu flere oversvømmede kældre, gader og stræder. Men sådan behøver det måske ikke at være. For hvad nu, hvis man kan styre regnen endnu bedre, når først den er faldet?
Kasper Henriksen (18 år), Sofie Hedetoft (17), Freja Maj Højgaard Olesen (18 år) og Aaron Lukas Griffiths (18 år) går alle i 2. g. på Kolding Gymnasium. De har netop fremlagt en idé for Kolding Kommune og BlueKolding om at lave nogle opsamlingsbassiner til regnvand og derfra lade vandet løbe gennem en turbine til Slotssøen, hvorfra det igen kan ledes videre ud i fjorden. Energien fra turbinen kan så bruges til at lave en lysende sti.   Fremlæggelsen sker som en del af undervisningen i matematik og naturgeografi, og opgaven har givet en større bevidsthed omkring både klimaudfordringer og -løsninger. Eleverne har stiftet bekendtskab med begreber som ”20-års hændelser” og ”befæstelsesgrader” for at kunne beregne effekterne af deres løsninger, der skulle laves så realistiske som muligt.   – Jeg var overrasket over, at løsningerne skulle give merværdi, siger Sofie Hedegaard.   Hun henviser til, at Kolding Kommune og BlueKolding har en ambition om, at de løsninger, der skal laves i kommunen både skal kunne håndtere de øgede regnmængder og give værdi i form af muligheder for aktiviteter, oplevelser, forskønnelse eller lignende – og helst også have en CO2-reducerende funktion.   Kolding Kommune og BlueKoldings fælles, styrkede indsats for at klimatilpasse Kolding har fået navnet Klimavand med den meget sigende undertitel: Nyt vejr – nye muligheder.   Jette Nørgaard Jensen, projektleder hos BlueKolding, er en af dem, der til daglig arbejder med at løse den samme opgave, som eleverne på Kolding Gymnasium har arbejdet med de seneste par måneder. Nemlig at styre – og ultimativt udnytte – regnvandet.   – Jeg synes, det er inspirerende at få løsningsideer fra en helt anden aldersgruppe, end vi er vant til at høre fra. Flere af grupperne havde fundet på nogle sjove og anderledes løsninger end dem, vi typisk arbejder med, siger hun om samarbejdet.   Ulrik Holm-Nielsen, der er underviser og initiativtager på samarbejdet, er også godt tilfreds med resultatet.   – Det har været motiverende at arbejde med en konkret og nærværende problemstilling frem for en fiktiv. Samarbejdet med Klimavand har givet eleverne en god forståelse for, hvor vigtigt det er ikke alene at komme med et resultat, men også at kunne dokumentere grundlaget for resultatet. Jeg håber, det har inspireret nogle af eleverne til at se, at dette kunne være en interessant problemstilling at arbejde med, når de på et tidspunkt skal vælge en karrierevej.   Foto: Kasper Henriksen (18 år), Sofie Hedetoft (17), Freja Maj Højgaard Olesen (18 år) og Aaron Lukas Griffiths (18 år) er blandt de elever i 2. g. på Kolding Gymnasium, som har udtænkt ideer til, hvordan man kan bruge fremtidens regnskyl til at skabe et mere spændende byrum.

Mest Læste

Annonce