"Vi har været proaktive og gået 2014-undersøgelsen slavisk igennem for at vurdere, om der er parametre og betingelser, vi kan forbedre for vores erhvervsliv og branchen som sådan", siger Borgmester H.C. Østerby. Foto: Holstebro Kommune.

Holstebro Kommune er nr. 1 i erhvervsvenlighed

Ledelse

25/06/2015 09:49

Mikkel Sarka

Dansk Byggeri kårer Holstebro som landets mest erhvervsvenlige kommune i en ny analyse af erhvervslivets forhold i kommunerne.

”Holste­bro har i flere år konsekvent været blandt landets mest erhvervsvenlige. Så her er en kommune, som gennem flere år i den grad har imødekommet det lokale er­hvervsliv”.

Sådan siger direktøren for Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen, der i organisationens årlige barometer-måling udnævner Holstebro Kommune som Danmarksmester i erhvervsvenlighed.

Analysen ”Kommunerne og erhvervslivet: Erhvervs- og byggevenlige kommuner 2015” bygger på objektive data og handler om alt fra åbnings­tider på genbrugspladsen til ventetiden på en byggetilladelse og størrelsen på skatter og afgifter.

Borgmester H.C. Østerby er utrolig glad for topplaceringen, der er en kvittering for kommunens samarbejde og dialog med områdets virksomheder.

- Det er en fantastisk god melding fra Dansk Byggeri, som vi er stolte af. Vi går op i at ligge i toppen af disse typer undersøgelser, for det er med til at skærpe vores fokus, og hjælpe os til at blive klogere og bedre – og ikke mindst understøtte dialogen med erhvervslivet.

Sidste år lå Holstebro Kommune som nummer fem i Dansk Byggeris undersøgelse, og H.C. Østerby har et par bud på fremgangen:

- Vi har været proaktive og gået 2014-undersøgelsen slavisk igennem for at vurdere, om der er parametre og betingelser, vi kan forbedre for vores erhvervsliv og branchen som sådan.

- Vi har for eksempel indført en ny digital løsning til byggesagerne og koblet den på vores fælles sagsbehandlingssystem. Det betyder at vi nu holder en bedre kadence og styring på vores byggesagsbehandling, selvom den ikke er fuldt implementeret. Målet er skabe smidige processer gennem brug af it, siger H.C. Østerby.

Sagsbehandlingstider for byggesager er også at finde på kommunens hjemmeside. Det betyder at bygherren bedre kan justere sin forventning om, hvor lang tid sagsbehandlingen tager ved forskellige typer sager og tage højde for det i planlægningen.

Efter sidste års undersøgelse var Holstebro Kommune i kontakt med Dansk Byggeri, fordi en anerkendt arbejdsklausul i kommunes udbudspolitik og kontrollen af samme arbejdsklausul trak ned i undersøgelsen.

- Det er der blevet ændret på nu, og det er godt, for sociale klausuler bør ikke gå ud over erhvervsvenligheden – tværtimod. De sikrer for eksempel overenskomstmæssig løn til gavn for virksomhederne, der dermed undgår at blive presset af unfair konkurrence og løndumping udefra, siger H.C. Østerby.

Dansk Byggeri sammenligner hvert år kommunerne inden for 29 forskellige parametre og nøgletal. Kun jyske kommuner er i top 10, mens flest sjællandske kommuner er i den mindre erhvervsvenlige ende.

Se analysen ”Kommunerne og erhvervslivet: Erhvervs- og byggevenlige kommuner 2015” på Dansk Byggeris hjemmeside.

Mest Læste

Annonce