Hovedstadens patienter er mest utilfredse

Hvor tilfreds er du med den behandling, du fik, sidst du var på hospitalet. Hvis du bor i hovedstadsområdet er chancen for, at du vende tommelfingeren ned større, end den er i resten af landet.

Det viser den netop offentliggjorte Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser, hvor mere end 160.000 patienter har deltaget, fortæller P4 København.
De akut indlagte og ambulante patienter i Region Hovedstaden er blevet bedt om at vurdere deres behandling på 63 områder. I 53 tilfælde ligger resultaterne under landsgennemsnittet. 


Nogle af dem, der oplever de utilfredse patienter helt tæt på, er sygeplejerskerne. Vibeke Westh, der er kredsformand i Dansk Sygeplejeråd, Kreds Hovedstaden, er ikke overrasket over undersøgelsens resultater. Hun mener, at de utilfredse patienter i hendes kreds kan tilskrives et øget arbejdspres på sundhedspersonalet.

Se også video: Det siger regionsdirektør til medarbejderne
 

- Det her område er blevet meget struktureret, og man bliver målt og vejet på effektiviteten. Men vi har nået en grænse, hvor effektiviteten er gået ud over det, som patienterne har brug for, siger Vibeke Westh til P4 København.

Et af de største problemer handler om bivirkninger. Hver fjerde akut indlagte patient svarer nemlig, at de "slet ikke" er blevet informeret om bivirkninger ved ny medicin, som de skal tage, efter at de er blevet udskrevet. Det er bekymrende tal, mener Morten Freil, som er direktør i Danske Patienter.

- Vi ved, at det er utrolig vigtigt for patienterne at kende bivirkningerne ved deres medicin. Det er vigtigt for at sikre, at patienterne tager medicinen, men også for at de føler sig trygge, når de kommer hjem. Og vi ved, at de sundhedsprofessionelle ofte undervurderer betydningen af bivirkninger for patienterne, siger han til P4 København.

I Region Hovedstaden peger regionsdirektør Hjalte Aaberg, at der trods alt er sket fremskridt med patienttilfredsheden sammenlignet med den forrige undersøgelse. 
- Men der er da helt klart mere at gøre i Region Hovedstaden. Der er et forbedringspotentiale, og det vil vi se, om ikke vi kan få indfriet, siger Hjalte Aaberg.

 

Emneord: Patientstøtte, Utilfredshed med det offentlige, Tilfredse patienter, Hjalte Aaberg, Region Hovedstaden
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1024 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige