At ville noget med sin faglighed kendetegner de tre sygeplejestuderende, Liv Malmquist, Aynur Kutluca og Sascha Vikkelsø, som med deres tolkeprojekt vandt den afsluttende idékonkurrence på uddannelsens valgmodul 13. De havde valgt linjen ”Innovation og Formidlingskompetence”, og var enige om stille skarpt på problemstillinger i forbindelse med indlæggelse af ikke-dansktalende patienter.
Dårlig kommunikation skaber frustration
- Når man som sygeplejerske ikke kan kommunikere ordentligt med de patienter, der hverken taler dansk eller engelsk, skaber det frustration hos både patienter og personale, fortæller Aynur Kutluca, og understreger, at konsekvensen kan være, at patienten ikke får den rette hjælp eller behandling.
De tre studerende var overbeviste om, at der fandtes et reelt problem at tage fat på, og da de kunne konstatere, at deres antagelser blev bekræftet af litteraturen på området, gik de i gang med at sætte sig dybere ind i problemstillingerne samt at identificere mulige løsningsmuligheder.
Projektet på uddannelsen var en del af det EU-støttede projekt “VIOL - Velfærdsteknologi, Innovation, Omsorg og Læring”, hvor UCSJ i 2014 sætter fokus på, hvordan studerende og uddannelser, professioner og arbejdspladser kan få sat velfærdsteknologiske løsninger og dilemmaer i fokus på nye måder.
Billigt, effektivt og let at tage i brug
Det konkrete forslag, som de vandt idékonkurrencen med, inkluderede en tablet, to headset og en app til 13 kroner. Det simple setup fungerer, som man kender det fra Google Translate, hvor man hurtigt kan oversætte et ord eller en sætning fra fx dansk til tyrkisk. Med appen ”Aktiv stemme” slipper man imidlertid for at indtaste sætningerne. I stedet bruger man sin stemme.
- Vi gik målrettet efter en løsning, der var billig, effektiv og mulig at bruge i morgen. Aktiv Stemme er ikke den perfekte løsning, men tænkningen kan bruges til at bygge videre på, siger Liv Malmquist, og forklarer, at den besværlige kommunikation ofte tager udgangspunkt i helt basale spørgsmål.
- Meningen er jo ikke, at vores løsning skal bruges til at stille diagnoser med. Vi har fokuseret på dagligdagens temaer og situationer, hvor der ikke er en tolk til stede, men hvor det alligevel er vigtigt at kunne føre en dialog med patienten. Er vandet for varmt? Hvor har du smerter? Får du besøg i dag? Spørgsmål som disse er vigtige for patientens trivsel. Og samtidig er en sygeplejerskes daglige observationer og dialog vigtig i forhold til at skabe et helhedsbillede af den enkelte patients situation, siger Liv Malmquist.
Ud af boksen – også i fremtiden
Selv om tre sygeplejestuderende i øjeblikket knokler de med at skrive deres afsluttende bacheloropgave, har de ikke har sluppet grebet om de temaer, de har arbejdet med under uddannelsen. Deres opgave kredser således om sprogmæssige problemstillinger i praksis, måder at komme dem til livs samt de faglige og sociale konsekvenser af disse.
Når studielivet er skiftet ud med rigtige jobs som sygeplejersker, agter de unge kvinder at fortsætte med at konvertere deres idéer og holdninger til virkelighed.
- Vi har virkelig lært noget om at tænke ud af boksen for at finde bedre løsninger. Det vil vi uden tvivl kunne bruge i fremtidige jobs. Det hele bliver jo noget sjovere, når man kan skubbe noget i gang og på den måde være med til at præge fremtiden, siger Aynur Kutluca.
Læs andre artikler om VIOL-projektet:
- Fremtidens sundhedsvæsen: Brug for nyt, kritisk og konstruktivt blik på teknologien.
- Børn og bytes forandrer den pædagogiske identitet
- Studerende og arbejdspladser kan få meget større gavn af hinanden.
- Når patienten møder sygeplejersken online.
- Socialrådgivernes seks digitale dilemmaer.
Yderligere oplysninger:
Fakta om projekt VIOL - "Velfærdsteknologi, Innovation, Omsorg og Læring": I projekt VIOL sætter University College Sjælland fokus på, hvordan velfærdsteknologi vil påvirke fremtiden inden for de fagområder, professionshøjskolen beskæftiger sig med. Projektet iværksætter aktiviteter, som skal danne grundlag for, at alle UCSJs studerende i løbet af deres studietid vil modtage ”velfærdsteknologiundervisning”. Projektet er støttet af Den Europæiske Socialfond.
Kontakt:
- Kathrine Krageskov Eriksen, forskningsprogramleder, UCSJ, tlf. 7248 2646, kke(@)ucsj.dk
- Mikala Hansbøl, forsker, Forskning og Innovation, UCSJ, tlf. 7248 1092, mikh(@)ucsj.dk