Kaotisk handicapkørsel i Aarhus: Op til 400 daglige klager

Der har været ballade i Aarhus over kaos med handicapkørslen. Ny redegørelse konkluderer, at udviklingen er på rette vej – trods mange fejl

Chauffører, der mangler dele af telefonnumre til handicappede børns forældre eller adressen, hvor de skal aflevere barnet. Handicappede børn, der bliver sat af på fortovet uden en voksen til at tage imod dem. Og et stigende antal klager over chaufførers adfærd.

Læs om socialkrisen

Vi har skrevet om sygdomsramte og klemte borgere i systemet gennem lang tid. Læs vores tema om socialkrisen, hvor en lang række artikler er samlet. 

Det står alt sammen i en redegørelse om den kørsel af handicappede børn, som Aarhus Kommunes kommunale kørselskontor har ansvar for at køre frem og tilbage mellem skole og hjem.

Redegørelsen blev bestilt af borgmester Jacob Bundgaard (S) efter TV2 Østjylland den 22. august bragte et indslag om de mange klager fra frustrerede forælder til handicappede børn.

Redegørelsen konkluderer, at ruteplanlægningen ikke har været hensigtsmæssig, og at dette har medført ture kørt på kryds og tværs af byen. Desuden peges der også på, at problemet med manglende faste chauffører, sådan som forældre til handicappede børn var blevet lovet, er et problem.

- Det er meget beklageligt, at rigtig mange borgere har oplevet så mange forskellige chauffører. En del af forklaringen på, at der på mange ruter ikke har været fast chauffør på faste ruter ligger i, at der gennem hele opstartsperioden har været en løbende tilgang af nye borgere til kørselsordningen, og omfanget af ændringer til kørslerne har været meget stort. Ændringerne har bl.a. været andre ringetider på skoler, end det der blev meldt ind før sommerferien, ændringer i adresser for aflevering af borgere, ændringer fra borgere ift. afhentnings- /afleveringstider, angivelse af andre hjælpemidler o. lign. Samtidig er der væsentligt flere borgere end forudset, end da kørslen blev udbudt, står der i redegørelsen.

I sidste uge var det, ifølge redegørelsen hele 95 procent af børnene, der blev hentet til tiden, mens det stadig kun er 76 procent der bliver afleveret til tiden.

Alligevel mener kørselskontoret i Århus Kommune, at det går den rette vej:

- Samlet set kan vi konkludere, at der fortsat er store indkørselsproblemer, selvom langt de fleste kørsler går godt. Kørselskontoret har en stor forventning om, at udviklingen uge for uge vil være positiv og det forventes ligeledes, at langt de fleste indkøringsproblemer er løst i løbet af september måned, lyder det.

Da det var allerværst fik kommunen 400 henvendelser om handicapkørsel hver dag. Det tal er faldende, men det er ikke ensbetydende med, at problemerne er ved at være løst. Det mener forældretalsmand fra Stensagerskaolen, Lars Asmussen.

- Det kan godt være, at antallet af klager er mindre, men det er, fordi forældrene giver op. I forvejen er de her forældre pressede, og så er der ikke ressourcer til det her også, siger han.

Redegørelsen giver intet svar på, hvorfor det er andet år i træk, at kørslen af handicappede børn ved skolestart er endt i kaos – ej heller bliver der svaret på, hvorfor man ikke har lyttet til de forældre, der allerede før sommerferien henvendte sig med gode råd og bekymringer.

Borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S), beklager hele forløbet og de gener, som familierne har haft.

- Det er ikke tilfredsstillende, og det er sårbare børn, der rammes. Nu skal ordningen til at fungere. Fokus lige nu er ikke på at spare penge, forklarer borgmesteren.

Aarhus Kommune forventede dog med omlægningen af handicapkørslen at kunne spare mellem fem-seks mio. kroner.

Emneord: Handicapkørsel, Aarhus Kommune, Handicappede unge, Handicaphjælp, Jacob Bundsgaard
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1278 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 12.06.17 Politik
    Tolv danske kommuner i Global Parliament of Mayors

    12 østjyske borgmestre i Business Region Aarhus indtræder som de første danske borgmestre i Global Parliament of Mayors - en international interesseorganisation, som består af borgmestre verden over.

  • 02.06.17 Velfærd
    Så er Serviceloven moderniseret

    Folketinget har vedtaget ændringer i serviceloven og børne- og socialminister Mai Mercado er godt tilfreds med resultatet.

  • 08.05.17 Velfærd
    Aarhus største plejehjemsfirma går konkurs

    Aarhus Kommune gør alt for at hjælpe berørte borgere, efter at hjemmehjælpsfirmaet Hjemmehjælpen A/S er gået konkurs. Rådmand vil have speedet op på ældreministerens initiativer, som skal skabe større tryghed for de ældre.

  • 01.03.17 Politik
    Seksbyerne til Folketinget: Giv kommunerne frie hænder

    Beskæftigelsesområdet har brug for en gennemgribende forenkling, hvis kommunerne skal levere en hurtig og effektiv indsats. Så enkelt er budskabet, når Aarhus og resten af 6-byerne onsdag d. 1. marts har foretræde for Folketingets beskæftigelsesudvalg.

  • 27.06.17 Politik
    Her er de 44 frikommuner - i otte netværk

    Regeringen har udpeget otte frikommunenetværk, der består af i alt 44 forskellige kommuner. De får i de næste fire år frihed til at afprøve nye ideer og løsninger i praksis.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige