Kommunaldirektør: Vi skal undgå at skabe en negativ stemning

For mange it-systemer holder ikke hvad de lover, og det er en af barriererne for digitaliseringen i kommunerne. Det mener kommunaldirektøren i Vordingborg Kommune, Lau Svendsen-Tune.

Digitalisering: Kommunerne bruger hvert år omkring fem milliarder kroner på indkøb af it- og digitalisering. Samlet set bruger stat, region og kommune i snit kr. 200 pr. borger på den konto i følge en artikel i ComputerWorld.

SamfundsDesign har derfor spurgt kommunaldirektør Lau Svendsen-Tune, Vordingborg Kommune om hans syn på udfordringerne ved kommunernes digitalisering.

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder. Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og TransformationTools.dk. 

Han fremhæver, at det vigtigste for ham er, at der er et godt brugerperspektiv, når kommunen digitaliserer:

- Det vigtigste for mig er, at vi der er et godt brugerperspektiv, at vi tænker i både økonomiske og kvalitetsmæssige gevinster, at vi undgår at investere i systemer som lover for meget, og derfor er med til at skabe en negativ holdning til ny teknologi og digitalisering.

Føler du, at du er under et digitalt pres, og i givet fald hvordan?
- Den digitale forandring går stærkt, og vi skal følge med i kommunerne.
Men vi har med store organisationer at gøre, og vi skal sikre ligebehandling og forudsigelighed i vores myndighedsopgaver – også på tværs af kommuner. Så derfor kan vi ikke altid rykke så hurtigt, som nogen tænker, at vi burde kunne.

Hvad er det for udfordringer, I står med ift. it og digitalisering? 
- Det er systemer som ikke lever op til, hvad der er lovet, kompetencebehov hele vejen rundt om løsningerne – også hos brugerne. Tilstrækkelige ressourcer til at sikre en god implementering.

Sæt en dagsorden - bliv redaktør for dit eget indhold

DenOffentlige er fremtidens medie for videndeling og konstruktiv kommunikation. Du og din organisation kan blive redaktør for jeres eget indhold på DenOffentlige ligesom flere og flere andre allerede er. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere her.

Hvordan klarer I de udfordringer? 
- Gode business-cases, god uddannelse, stærk implementeringsplan og evne til gevinstrealisering, når den er der.

Hvad er de vigtigste kompetencer for en kommunaldirektør?
- At kunne lede disse forandringer og kunne skabe den nødvendige fortælling om, hvor det er vi gerne vil hen og hvilke gevinster - i bred forstand - vi gerne vil opnå. Altså se muligheden, skabe mening og styre implementering. 

Emneord: Vordingborg Kommune, Kommunaldirektører, Digitalisering, EG, Lau Svendsen-Tune, SamfundsDesign, Digitaliseringsstrategi, Offentlig digitalisering, Offentligt privat samarbejde, OPS, 301117
Samfundsdesign / EG på DenOffentlige.dk EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.   EG blev grundlagt i 1977 og har i dag flere end 2.000 medarbejdere på 30 kontorer over hele Skandinavien. EG's forr...
Aktivitet: Artikler: 12 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige