Kommune skal spare på nødkaldsalarmer til ældre: De kan bruge mobilen

- Sammenlignet med andre kommuner har vi rigtig mange borgere, der har fået uddelt en nødkaldsalarm. Så af økonomiske grunde var vi simpelthen nødt til at spidse den lidt til, siger udvalgsformand til DR Syd.

Et fald over gulvtæppet i stuen kan føre til et alvorligt brud på hoften, men med en nødkaldsalarm er hjælpen kun et tryk væk.

Den hjælp er flere ældre nu nødsaget til at købe sig til i Aabenraa Kommune. Byrådet har netop besluttet, at færre skal have en nødkaldsalarm af kommunen i fremtiden. Det skriver DR Syd.

Nødkaldsalarmen er et simpelt apparat til at tilkalde hjælp, hvis den ældre for eksempel falder eller bliver dårlig.


I Aabenraa lyder et af argumenterne for, at færre skal have en alarm, at hvis de ældre kan betjene en mobiltelefon, så kan de selv ringe efter hjælp til eksempelvis ambulancen.

Povl Kylling Petersen, formand for social- og sundhedsudvalget i Aabenraa Kommune (S), forklarer til DR Syd:

- Sammenlignet med andre kommuner har vi rigtig mange borgere, der har fået uddelt en nødkaldsalarm. Så af økonomiske grunde var vi simpelthen nødt til at spidse den lidt til.

Hos Ældresagen oplever man, at det er en generel tendens, at landets kommuner visiterer færre borgere til nødkaldsalarmer. Det får flere ældre til at købe sig til et abonnement på en nødkaldsalarm, og det er dybt problematisk, mener Olav Feldbo, chefkonsulent i Ældresagen.

- Det er urimeligt, at blot fordi man er svækket og ikke har råd, så skal man stå i en utryg situation. Det skaber et A og B hold. Dem, der har råd, må tage pengepungen frem og købe sig til tryghed, men det er jo ikke alle, der har råd til det, siger han til DR Syd.

Ældresagen mener ikke, at en mobiltelefon kan erstatte en nødkaldsalarm, som Aabenraa Kommune foreslår i nogle tilfælde.

- Vi har erfaring for, at i den panik, der kommer, når en ældre er faldet, så kan de være for forvirrede til at betjene telefonen, siger Olav Feldbo.

I Aabenraa afviser Povl Kylling Petersen, at kommunen er med til at skabe et A og B- hold.

- Vi har klare regler for, hvornår vi tildeler nødkaldsalarmer. Det gør vi, når der er tale om funktionsnedsættelse. Og det gør vi uanset indkomstforhold, siger han.

Hos Secura, der er en af landets største udbydere af private nødkaldsalarmer, er salget af nødkaldsalarmer tredoblet de seneste to år.

Mere om historien hos DR Syd

 

Emneord: Nødkald, Ældreområdet, Hjemmepleje, Ældre Sagen, Aabenraa Kommune, Besparelser, Povl Kylling Petersen, 040917-2
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1317 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 08.09.17 Peter Hansen Petersen, Odense Kommune
    Er det symptomer og ikke årsager, der arbejdes med?

    Jeg spørger mig selv, om Aabenraa Kommune forfølger det forkerte problem? Handler det om at BESLUTTE, at der skal visiteres færre til alarmer, eller handler det om at arbejde med at forstå og fjerne grundårsagerne til, at de ældre for brug for alarmen?

    Se eksempel fra Sverige, hvor Sundsvall Kommunes plejepersonale brugte tid på at forstå, hvad der er den rigtige hjælp til de ældre og så begynde at give den rigtige hjælp. Dette var deres fokus. I det arbejde indgik det også, at se på hvorfor de ældre havde behov for at aktivere alarmen (noget er gået galt). Samtidig fik de friheden til at ændre egne arbejdsvilkår, så de kunne hjælpe den ældre med det rigtige, tilpasse denne hjælp helt uden i fronten (ikke lange visitationsprocedurer) og dermed forebygge, at noget går galt. Som konsekvens af dette bruger de ældre alarmen 22% mindre (http://www.fouvalfard.se/file/2013-hemtjanst-arbetssatt.pdf side 41). Altså bedre velfærd og færre omkostninger, da deres overordnede omkostninger også er faldet. Og centralt her skete det ved at fokusere på at gøre det rigtige for den ældre og ikke ved at fokusere på at reducere omkostningerne. I dag bruger de denne praksis i hele deres hjemmepleje (http://sundsvall.se/skonsmomodellen/)

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige