Kommunebranding: 88 kommuner har tilsammen brugt over 200 mio på fire år

Aktindsigt afslører, at 88 kommuner har brugt 205 millioner kroner på branding og erhvervstiltrækning de sidste tre år. Det skriver Jyllands-Posten. Link til tema om kommunebranding i artiklen.

Mens børn og ældre har mærket besparelser mange steder i landet, har de fleste kommuner brugt skattekroner på at sælge sig selv. Nogle har købt sig et nyt slogan, mens andre har lavet film, udviklet fortællingen om kommunen og uddelt bolsjer og navnesutter – alt sammen for at reklamere for sig selv og få borgere og virksomheder til at flytte til netop deres kommune, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.

10 år med kommunebranding

Da 271 kommuner i 2007 blev til 98, fik kommunebranding-begrebet et gennembrud, da kommunerne i højere grad begyndte at fokusere på at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder eller turister og skabe en fælles identitet internt i kommunerne.

10 år senere er branding-eksperternes dom klar. I fire artikler zoomer journalist Claus Skovholm ind på udførelsen af kommunebranding og dens potentielle effekter med udgangspunkt i tre hjørnesten i kommunebranding: kollektivt ejerskab, differentiering og autenticitet.

Se alle artiklerne her

Jyllands-Posten har søgt aktindsigt i kommunernes udgifter til branding, bosætningskampagner og erhvervstiltrækning i denne valgperiode, dvs. siden den 1. januar 2014. 88 af landets 98 kommuner har svaret, og de samlede udgifter beløber sig til 205 mio. kr.
De fleste af udgifterne er »efter min bedste vurdering spildte penge«, vurderer Jesper Bo Jensen, ekspert i bosætning og direktør i Center for Fremtidsforskning.
»Man kan ikke brande sig til at tiltrække indbyggere. Kommunerne skal i stedet sørge for at have nogle gode tilbud til børnefamilier – sørge for, at institutioner og skoler er rangeret godt, og at de områder, som man udstykker til beboelse, ligger geografisk fornuftigt,« siger han. 
Professor ved Syddansk Universitet Anne-Mette Hjalager har i en årrække forsket i landdistriktsudvikling. Også hun sætter spørgsmålstegn ved, om kommuners kampagner for at tiltrække borgere og virksomheder har en særlig stor effekt:
»Virksomheder flytter stort set aldrig længere end 15 km væk fra udgangsstedet. Og befolkningens bosætning er en kompleks størrelse. Det hele skal hænge sammen med typisk to job, børnenes skole, boligpriser, transport, fritidsaktiviteter og meget mere – det handler ikke om et smart slogan.«

Emneord: Kommunebranding, Jesper Bo Jensen, Center for Fremtidsforskning, Anne-Mette Hjalager, Syddansk Universitet, Markedsføring, 301017
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1279 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 29.05.17 Politik
    LAG-midler har skabt 2.400 arbejdspladser

    LAG-projekter landet over har skabt mange flere arbejdspladser end først antaget, viser ny rapport fra Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet.

  • 05.05.17 Infrastruktur
    Dansk dronecenter får unik adgang til stort fynsk luftrum

    Droneudviklere og droneproducenter har fået helt nye muligheder for at prøve deres ideer og produkter af på UAS Denmark -Danmarks Dronecenter.

  • 13.08.14 Infrastruktur
    Vil samle hele Sjælland om international branding - og udfordre Europas metropoler

    Over 100 politikere og kommunaldirektører mødes til borgmestertopmøde om et nyt branding- og vækstinitiativ, der skal skabe vækst og job i det østlige Danmark. Fælles brand for de 46 kommuner og to regioner på Sjælland. Fælles besøgstjeneste for udenlandske delegationer. Og fælles investorportal, hvor udenlandske investorer fx kan finde attraktive byggegrunde. Det er bare nogle af de tiltag, som borgmestre, regionsrådsformænd, erhvervsudvalgsformænd og kommunaldirektører skal diskutere på borgmestertopmøde i morgen den 14. august i Roskilde.

  • 04.03.14 Velfærd
    App holder øje med dit hashforbrug

    Helsingør Rusmiddelcenter har udviklet Danmarks første gratis mobilapplikation, der skal hjælpe unge mennesker med at få et overblik over deres forbrug af hash. APP’en er tænkt som en øjenåbner for de unge og som en genvej til at søge professionel hjælp, hvis de har behov for det.

  • 04.11.13 Politik
    Udviklingsprogram skal styrke børns trivsel og læring i dagtilbud

    Social-, Børne- og Integrationsministeriet har netop indgået en aftale med et konsortium om at gennemføre et stort forsøgs- og forskningsprogram for at skabe ny viden om, hvordan vi bedst muligt styrker børns trivsel, livsduelighed og læring i dagtilbuddene.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige