Grundlaget for Fehmern-broen blev skabt på bedst case, mens afvisningen af Kattegat-bro blev skabt på worst case, mener tidl. trafikforsker.

Kritik: Rapport om Kattegat-bro er skrevet med ført hånd

- Når det handler om Kattegat, er man gået ud fra ”worst case”, mens man har brugt ”best case”, når det handler om Femern, siger tidligere trafikchef til Jyllands-Posten.

En meget lav trafikvækst kombineret med et særligt risikotillæg på 50 pct. lagt oven i prisen på en Kattegat-bro tyder på, at Transportministeriets rapport, der kom lige før jul, er skrevet med ført hånd for at lukke enhver diskussion om en Kattegat-bro, mener flere eksperter.


»Når det handler om Kattegat, er man gået ud fra ”worst case”, mens man har brugt ”best case”, når det handler om Femern. Resultatet har været givet på forhånd,« mener tidligere trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen, der har kritiseret grundlaget for Femern-broen.

Trafikforsker Uffe Jacobsen, der for 10 år siden var med til at ”føde” idéen om en Kattegat-bro, er enig:

»Det er et politisk bestillingsarbejde, der ligger på kanten af, hvad et konsulentfirma kan være bekendt. Jeg tror, at nogen har holdt fast i penneskaftet,« siger han.

Trafikvæksten er afgørende for en ny bro. I Kattegat-rapporten regner man med en trafikstigning på 27 pct. fra 2011 til 2030, mens man for Femern har kalkuleret med en stigning på 47 pct., skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Emneord: Kattegatbro, Rapporter, Kattegatrute, Trafikminister, Hans Christian Schmidt, Femern-forbindelse
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1086 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 15.01.16 svend aage bek
    Kattegatbro

    Hvorfor i alverden skal det absolut være staten selv der bygger. Lad dog andre byde på projektet og sådan at staten får broen tilbage om ca. 25 år. Dette gælder i øvrigt alle større bro projekter.

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige