Kun hver anden nyansat blev undervist i Sundhedsplatformen

Undervisningen i at bruge IT-systemet Sundhedsplatformen har ikke været god nok, erkender Region Hovedstaden.

Når nyansatte ude på hospitalerne skal i gang med at bruge Sundhedsplatformen, skal de introduceres grundigt til IT-systemet.

Alligevel var det kun omkring halvdelen af de nyansatte, der i fjerde kvartal sidste år, blev sendt afsted til Region Hovedstadens centrale introduktionskurser, fortæller Kim Veber Carlsen, der er enhedschef i Center for IT, Medico og Telefoni (CIMT) i Region Hovedstaden, til DR P4 København.

Han erkender, at undervisningen ikke har været god nok, og at en del hospitalsafdelinger derfor har holdt deres nyansatte væk fra kurserne.

- Kritikken har blandt andet været, at undervisningen er for generel og ikke tager nok udgangspunkt i det daglige arbejde ude på de forskellige afdelinger, siger han til DR P4 København.

Og det vækker ikke ligefrem begejstring hos Overlægeforeningens formand, Lisbeth Lintz.

- Det holder jo ikke, at man, to år efter Sundhedsplatformen blev etableret, ikke har formået at lave et uddannelsesforløb i en liga, der er værd at bruge tid på, siger hun til DR P4 København.

Debatten om Sundhedsplatformen

Følg debatten om Sundhedsplatformen på denne tema-side.

Det betyder, at der er flere afdelinger, der føler, at de er nødt til at bruge de interne ressourcer på at lave sidemandsoplæring, hvor en erfaren læge lærer en nyansat at navigere i IT-systemet, forklarer Lisbeth Lintz.

Men det er ikke en hensigtsmæssig fordeling af ressourcer, mener hun.

- De hospitalsansatte skal ikke bruge tid på at lære sig selv eller deres nye kollegaer, hvordan man bruger Sundhedsplatformens IT-systemer. Vi er jo specialister i, hvordan man finder ud af, hvad folk fejler og i at hjælpe dem med at blive raske. Det er det, vi skal bruge vores energi på, siger hun.

Kristina Robins, næstformand i Dansk Sygeplejeråd (DSR) i Hovedstaden, forstår heller ikke, at man ikke kan tilbyde en relevant og brugbar undervisning.

Få overblik fra DenOffentlige

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

- Det er ikke i orden. Det er rigtig vigtigt at man som nyansat, der ikke kender Sundhedsplatformen, får en ordentlig introduktion, så vi sikre den faglige kvalitet og patientsikkerheden ude på afdelingerne, siger hun til DR P4 København.

Kristina Robins frygter, at det i værste fald kan have konsekvenser for plejen og behandlingen ude på afdelingerne.

- Man kan jo risikere, at vigtige oplysninger ikke bliver dokumenteret rigtigt og at der dermed kan opstå fejl, siger hun.

Region Hovedstaden blev opmærksomme på problemet tilbage i efteråret efter en evaluering af Sundhedsplatformens undervisningsforløb.

- Vi har lyttet til de hospitalsansatte, og derfor har vi nu opdateret et nyt koncept, som blev testet i starten af 2018, siger Kim Veber Carlsen, enhedschef i CIMT i Region Hovedstaden, til DR P4 København.

Derfor ser både DSR og Overlægeforeningen frem til 1. juni, hvor Region Hovedstadens nye uddannelseskoncept træder i kraft. Det skal skabe større sammenhæng mellem teori og praksis for Sundhedsplatformens nye brugere.

Emneord: 230418, Sundhedsplatformen, Region Hovedstaden, Lisbeth Lintz, Kristina Robins
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1536 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også