Læger og hospitaler trækker klagesager i langdrag

Ledelse

01/08/2015 14:43

Nick Allentoft

Stigende sagsbehandlingstider skyldes blandt andet, at hospitaler er langsomme til at hjælpe i klagesager.

Hospitalerne og de ansatte læger er med til at trække sagerne i langdrag, når patienter eller pårørende har klaget over den behandling, de har fået i sundhedsvæsnet. 

Det skriver Politiken søndag.

Hospitalerne er for langsomme til at fremsende journaler og lægernes udtalelser i sagerne til Patientombuddet, og det er med til at forlænge sagsbehandlingstiderne, der har været stigende i de senere år.

Patientombuddet har haft møder med samtlige regioner for at få sikret, at klagesagerne bliver ekspederet hurtigt og korrekt.

- Vi synes, at vi bruger for meget tid på at indsamle oplysninger i sagerne. Det er vi ærgerlige over, og derfor har vi taget denne runde, siger Steffen Egesborg Hansen, der er direktør i Patientombuddet, til Politiken.

Folketingets Ombudsmand rettede før sommerferien en skarp kritik af de stigende sagsbehandlingstider, som folk oplever, når de skal have deres sager behandlet i Patientombuddet. 

Selvom politikerne lovede kortere sagsbehandlingstider, da de i 2010 indførte et nyt patientklagesystem, er udviklingen gået den modsatte vej de seneste år. 

I dag er sagsbehandlingstiderne ifølge Politiken længere end i 2010.

Sundhedsminister Sophie Løhde (V) er på ferie, men hun har sendt en skriftlig kommentar, hvor hun erkender, at ventetiden kan være "en stor belastning for både patienter, pårørende og de involverede sundhedspersoner".

- Det tager ofte for lang tid at få færdigbehandlet klagesager i Patientombuddet, og mange må vente i længere tid, end hvad der er rimeligt, lyder det fra ministeren.

Politiken har forsøgt at få kontakt til regionsformændene Bent Hansen (S), Sophie Hæstorp Andersen (S) og Ulla Astman (S) for at høre deres syn på sagen. De er dog alle på ferie.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce