Lærere savner tid til forberedelse med pædagoger

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger er presset af tidsmangel og forskellige skemaer, viser en ny undersøgelse.

Et kvarter. Det er så lang tid, 8 ud af 10 lærere højst bruger om ugen på at planlægge og evaluere undervisningen sammen med pædagoger, skriver Politiken. Knap halvdelen bruger 0 minutter på fælles forberedelse.

Det viser en ny undersøgelse af samarbejdet mellem de to faggrupper, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) står bag. Undersøgelsen viser samtidig, at netop fælles planlægning og evaluering af undervisningen er afgørende for, at samarbejdet mellem lærere og pædagoger er velfungerende og bidrager til trivsel og et godt læringsmiljø.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

»Fælles forberedelse og evaluering er vigtigt, fordi det giver læreren og pædagogen mulighed for at bringe deres fagligheder i spil og for at dele deres erfaringer fra arbejdet i klassen, så de arbejder i samme retning. Så det er et væsentligt opmærksomhedspunkt, at vores undersøgelse viser, at man ude på skolerne bruger så lidt tid på det«, siger Lise Tingleff, chef for grundskoleområdet hos EVA, til Politiken.

Hos Danmarks Lærerforening og pædagogernes fagforening, Bupl, mener man, at undersøgelsen er et udtryk for, at der med folkeskolereformen fulgte for få ressourcer.

»Konsekvensen er jo, at man arbejder parallelt i stedet for at udnytte det tværfaglige samarbejde«, siger formand for Bupl Elisa Bergmann til Politiken.

Hos Kommunernes Landsforening anerkender udviklingsdirektør Arne Eggert, at det ikke er godt nok, når de to faggrupper ikke bruger længere tid på at forberede og evaluere undervisningen, men han deler ikke de faglige organisationer opfattelse af, at problemet skyldes folkeskolereformen og for få ressourcer.

»Undersøgelsen giver en klar indikation af, at der er noget, vi skal gøre meget bedre, så potentialet i folkeskolereformen bliver foldet mere ud. Men når vi kigger ud over landet, er der eksempler på steder, hvor man lykkedes bedre med at skabe tid og lave en skemaplanlægning, så der er tid til forberedelse og evaluering. De eksempler skal vi sprede ud over kommunegrænserne«, siger han til Politiken.

Emneord: Skoleavisen, BUPL, Elisa Bergmann, Kommunernes Landsforening, Arne Eggert, Skoleledelse, Ny folkeskole, Skolelærere, Samarbejde mellem lærere og pædagoger, 160517, Skoleavisen nr 6
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1094 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige