Lederuddannelse: En løftestang for strategisk udvikling af organisationen
25/03/2019
Uddannelse En bevidst ambition med Den Offentlige Lederuddannelse (DOL) er fra udbyder COK’s side at sikre både kompetenceudviklingen af den enkelte leder og den strategiske udvikling af organisationen. En ambition, topledelsen i Aarhus Kommune bakker op om.
Ekspert: Der er brug for en helt ny tilgang til uddannelse af ledere
20/12/2018
Ledelse Fire forhold står i vejen for at forny de offentlige lederuddannelser, skriver Poula Helth, der har beskæftiget sig med ledelse og lederuddannelser to årtier. Ledelseskommissionens anbefalinger forudsætter et opgør med barriererne, hvis de skal få succes.
Sådan skaber du et godt talentmiljø: Forvent mere!
09/11/2018
Ledelse Når medarbejderne næres af et formål i arbejdet og får lov at udfolde det, de gør allerbedst, udvikles deres talent og potentiale. Krydrer man det med en god portion ansvar, har man næsten det stof, præsidenter er gjort af. Fx Barack Obama ...
Transfer af viden: How to make it stick
31/10/2018
Ledelse Den menneskelige hjerne er som en lyskæde til juletræet – serielt forbundet. Det betyder, at læring og indsigt finder sted i øjeblikke – med mellemrum. Lederens rolle i at sikre, at medarbejderen omsætter ny viden til daglig praksis, er afgørende.
Den relationelle lederrolle: Folk forlader ikke deres jobs – de forlader deres chefer
29/10/2018
Ledelse Dårlige ledere skræmmer folk væk, men ansvaret ligger sjældent hos lederen alene, for mange organisationer døjer med en såkaldt ’giftig ledelsestrekant’. Og tager ikke de svære, men afgørende samtaler, er budskabet fra førende udenlandske forskere.
Offentlige ledere er bedre til at lære at sætte retning end private ledere
23/08/2018
Ledelse Ledere skal udvikle sig, siger Ledelseskommissionen. Men kan de overhovedet det? Og hvad med fordommene om, at private ledere er bedre til at udvikle sig end offentlige ledere? Det bidrager verdens største ledelseseksperiment til at give svar på.
Sådan skaber du et godt talentmiljø: Forvent mere!
09/11/2018
Ledelse Når medarbejderne næres af et formål i arbejdet og får lov at udfolde det, de gør allerbedst, udvikles deres talent og potentiale. Krydrer man det med en god portion ansvar, har man næsten det stof, præsidenter er gjort af. Fx Barack Obama ...
Ledelse der udvikler praksis
21/08/2018
Ledelse Lederens (vigtigste) opgave er at inspirere medarbejderne til at undersøge, om tingene kan gøres på mere meningsfulde måder.
Transfer af viden: How to make it stick
31/10/2018
Ledelse Den menneskelige hjerne er som en lyskæde til juletræet – serielt forbundet. Det betyder, at læring og indsigt finder sted i øjeblikke – med mellemrum. Lederens rolle i at sikre, at medarbejderen omsætter ny viden til daglig praksis, er afgørende.
Professor: Djøffere og fagprofessionelle har meget at lære - af hinanden
19/09/2018
Ledelse "Jeg har undersøgt, hvad der sker, når djøfere gør deres indtog på direktionsgangene i de danske kommuner, sådan som det i stigende grad er sket fra og med 2007, dvs. med Strukturreformen. ," skriver professor Kurt Klaudi Klausen.
Forsker om ledelseskommission: Tag fat i styringen, ikke lederne
31/03/2017
Nedsættelsen af ledelseskommissionen har igen sat ledelse øverst på dagsordenen. Men den evige polarisering hvor private ledere positioneres som bedre end offentlige ledere må stoppe. Læs her, hvorfor forsker mener, at det ikke er lederne men især styringen, kommissionen skal tage fat i.
Lederuddannelse: En løftestang for strategisk udvikling af organisationen
25/03/2019
Uddannelse En bevidst ambition med Den Offentlige Lederuddannelse (DOL) er fra udbyder COK’s side at sikre både kompetenceudviklingen af den enkelte leder og den strategiske udvikling af organisationen. En ambition, topledelsen i Aarhus Kommune bakker op om.
Studerende tager New Public Leadership til sig
02/02/2018
Ledelse At bundlinjen i offentlig velfærd skal være, at indsatserne har effekt for borgeren, vinder genklang hos studerende i ledelse. De interesserer sig for, hvor lederne får omsat og oversat det budskab i organisationen.
Psykolog giver sandheden om kurser: Det er underholdning før læring
01/03/2017
Velfærd Værdien af kurser er svær - hvis ikke umulig - at måle, for læring kræver øvelse og netop kurser leverer snarere intellektuel underholdning end egentlig læring, skriver Nikolaj Lunøe efter en evalueringsrapport om lederkurser for skoleledere.

Pressemedelser

Seneste blogindlæg

Cases

Navnenoter