Leisurestuderende adopteres i oplevelsesvirksomheder

Velfærd

11/12/2017 10:01

Professionshøjskolen Absalon

Få et samarbejde med en arbejdsgiver allerede fra starten af din uddannelse. Sådan lyder tilbuddet fra Leisure Management uddannelsen, der har indgået et samarbejde med en lang række virksomheder i den sydlige del af Region Sjælland.
Lalandia, Nykøbing FC, Knuthenborg Safaripark eller Fuglsang Kunstmuseum. Det er fire eksempler på arbejdspladser, hvor studerende typisk drømmer om at gøre en forskel, når de er på vej ind i en karriere i oplevelsesøkonomien. Så hvorfor ikke give de studerende en tæt kontakt til virksomhederne allerede fra starten af uddannelsen, så de kan få afprøvet al deres teoretiske viden i praksis og få jord under neglene?   Den mulighed bliver nu til virkelighed i form af en en række såkaldte ”adoptionsaftaler”, der er udviklet i et tæt samarbejde mellem Leisure Management uddannelsen på Professionshøjskolen Absalon og det lokale erhvervsliv og offentlige organisationer på Sydsjælland, Lolland-Falster og Møn.

UCSJ University College Sjælland / Absalon

Professionshøjskolen Absalon hed tidligere University College Sjælland. Skolen er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og deler viden om uddannelse, herunder bl.a digital læring.

Læs mere mere fra Absalon her

”Med adoptionsaftalerne får de studerende mulighed at nyde godt af de lokale virksomheder og organisationer viden fra dag ét af deres studie, der hjælper dem med finde deres vej ind i oplevelsesøkonomien. Virksomhederne og organisationer får til gengæld kontakt til engagerede studerende, der bl.a. har den nyeste viden om fx markedsføring via de sociale medier, servicedesign og ideudvikling, fortæller Steen Frederiksen, der har ansvaret for Leisure Management uddannelsen.   Nykøbing-initiativ Idéen med adoptionsaftalerne er opstået i forbindelse med, at en dansksproget udgave af Leisure Management uddannelsen åbner i Nykøbing Falster i sommeren 2018. Uddannelsen har siden 2004 har haft sin hovedbase i Nykøbing Falster, hvor den hidtil kun har været udbudt på engelsk, mens en dansksprogede udgave blev udbudt i Roskilde. Fra sommeren 2018 udbydes uddannelsen kun på dansk i begge byer. Adoptionsaftalerne udbydes udelukkende fra Campus i Nykøbing, fortæller Steen Frederiksen:   ”Vi oplever en kolossal stor opbakning til adoptionsaftalerne fra de lokale virksomheder og organisationer, og derfor tester vi nu konceptet af på Leisure Management uddannelsen i Nykøbing. Vi kan se det som en mulighed for, at endnu flere studerende får opbygget et godt lokalt netværk, der sætter dem i stand til at bidrage til vækst og udvikling i de lokale virksomheder og organisationer, når de afslutter deres uddannelse”, siger Steen Frederiksen.   Stort potentiale Steen Frederiksen peger på, at oplevelsesindustrien i de kommende år spås et meget stort potentiale. Allerede nu oplever fx attraktionerne i den sydlige del af regionen en stor vækst. Det gælder eksempelvis Lolland Knuthenborg Safaripark, Lalandia, Geocenter Møns Klint, der allerede i dag tiltrækker folk fra hele verden.

”Optimismen er stor i turisterhvervet Region Sjælland, hvor vi siden 2012 har oplevet konstant vækst i antallet af overnatninger, men jeg er sikker på at vi kan få endnu mere ud af de fine besøgstal og fantastiske herlighedsværdier, hvis vi formår at udvikle nye produkter, brande os endnu bedre og øge samarbejdet på tværs af brancher. Og det er lige præcis her, at en uddannelse som Leisure Management kan bidrage med kvalificeret og engageret arbejdskraft”,siger Steen Frederiksen.

  Iværksætteruddannelse Steen Frederiksen peger i den sammenhæng på, at oplevelsesøkonomien både på verdensplan og lokalt spås store vækstrater. Det gælder indenfor mange brancher fx turisme, events, kultur, hoteller, restaurationer, sport og kultur, hvor forbrugerne er villige til at bruge flere og flere penge på kvalitetsoplevelser.    “Efterspørgslen på nye typer af oplevelser og kvalitetsoplevelser stiger. Det betyder, at virksomheder og organisationer i oplevelsesøkonomien er nødt til at udvikle sig hele tiden. Derfor er innovation og iværksætteri en vigtig del af Leisure Management uddannelsen, fortæller Steen Frederiksen.   ”De studerende på Leisure Management uddannelsen lærer at udvikle nye ideer og omsætte dem til konkrete forretningskoncepter. På den måde bidrager uddannelsen til at udklække iværksættertalenter, der kan stå i centrum for vækst i både eksisterende og nye virksomheder.  Uddannelsen  træner således de studerende til at se potentialer og udvikle nye kreative tilbud på markedet”, siger Steen Frederiksen, der allerede nu kan konstatere, at flere færdiguddannede har etableret egen virksomhed.   ”Det er rigtigt godt, for vi har brug for entreprenørskab, der er forankret solidt i det lokale, så jeg tænker bestemt også, at adoptionsaftalerne på Leisure Managementuddannelsen vil være med til at styrke det lokale netværk og give et overblik over, hvor der kan skabe ny udvikling”, siger Steen Frederiksen, der venter, at det bliver muligt at sikre alle de kommende studerende en samarbejdsaftale med en virksomhed, når de påbegynder deres uddannelse til september 2018.   Fakta om uddannelsen Leisure Managementuddannelsen uddanner bachelorer med speciale i at planlægge koordinere, markedsføre og økonomistyre projekter i forskellige brancher inden for oplevelsesindustrien, turisme, event, sport, kunst- og kultur, hotel og restauration. Uddannelsen giver mulighed for enten at fokusere bredt på oplevelsesindustriens mange forskelligartede virksomheder eller for at specialisere sig inden for en specifik delbranche.   Uddannelsen varer 3½ år. I uddannelsen indgår praktikophold. Se også   Yderligere information Centerchef for Ledelse og Oplevelsesdesign Steen Frederiksen: telefon: 72482238, [email protected] Pressemedarbejder Daniel Brøns, telefon 72481068, [email protected]

 

Mest Læste

Annonce