Aarhus Letbane. Foto: Aarhus Kommune

Letbane kan køre om fem uger - måske

Skandalen med Aarhus Letbane giver nu ny usikkerhed om dato for drift. Trafikstyrelsen er blevet en joker.

Aarhus Letbane vil kunne sættes i drift på den indre strækning om fem uger, altså ultimo oktober.
 
Det forudsætter, at Trafikstyrelsen accepterer den forelagte plan. Det viser et notat fra Aarhus Letbane ifølge Aarhus Kommune.
 
Men en åbningsdato i slutningen af oktober vil være forbundet med risiko, fremgår det også.

- Alternativt kan man vente med at melde en ny åbningsdato ud, til alle de nødvendige godkendelser er kommet i hus, står der i notatet.

LÆS MERE OM SKANDALEN HER

- Aarhus Letbane vil gå i dialog med bestyrelse og ejere om, hvilke usikkerheder man er villige til at arbejde med.
 
Aarhus Letbane regner med at modetage styrelsens endelige rapport fredag den 29. september.
 
Samtidig oplyser Keolis, der er driftsselskabet bag letbanen, at selskabet indsætter en ny ansvarlig for sikkerhedscertificeringer.
 
Det var problemer med sikkerheden, der fredag i sidste uge førte til, at åbningen af letbanen blev udskudt i sidste øjeblik.
 
I slutningen af august skilte Keolis sig af med sin sikkerhedschef, som Trafikstyrelsen ikke havde tillid til.
 
I stedet overtog sikkerhedschefen for Aarhus Letbane ansvaret i en position som fungerende sikkerhedschef.
 
Men nu bliver han altså fritaget for den ekstra opgave, som i stedet skal varetages af en projektleder fra Keolis' moderselskab.
 
Det er endnu uvist, hvornår strækningerne til Odder og Grenaa vil kunne åbne. Det vil der blive lagt en plan for på et møde med Trafikstyrelsen i næste uge.
 
Tirsdag kommenterede Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) en redegørelse fra letbaneselskabet over forløbet.
 
Af redegørelsen fremgår det, at blandt andet it-problemer og manglende tillid til operatøren Keolis' tidligere sikkerhedschef for projektet var årsag til den manglende godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
 
Jacob Bundsgaard har ikke lagt skjul på, at sagen har sat Aarhus i et dårligt lys.
 
- Det er en møgtræls situation, men jeg har en forventning om, at vi kommer ud at køre relativt snart. Så det her i det store billede bliver en parentes i letbanens historie, sagde han tirsdag.
 
FAKTA: Danmarks første letbane kan åbne om fem uger
Åbningen af Aarhus Letbane skulle have fundet sted fredag. Men det bliver tidligst i slutningen af oktober. Fredag i sidste uge blev åbningen af Aarhus Letbane udskudt i sidste øjeblik. 
 
 
* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.
 
* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af både stat, kommune og region. Den er gået 700 millioner over budget.
 
* Op mod 90 chauffører skal betjene de i alt 26 letbanetog.
 
* Togene har kraftige airconditionanlæg, der skal sikre et behageligt indeklima på varme dage.
 
* Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.
 
* Togene blev produceret i Schweiz og Tyskland for 773 millioner kroner.
 
* Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.
 
* Første strækning af letbanen, der skulle indvies lørdag, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
 
* Første strækning har 12 stop.
 
* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.
 
* Forfatteren Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til Letbanens passagerer.
 
* Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral.
 
Kilder: Ritzau
 
/ritzau/
 
Emneord: Aarhus Letbane, Letbane, Infrastrukturprojekter, OPS, Offentligt privat samarbejde, Aarhus Kommune, Trafikstyrelsen, Skandaler, 270917
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5775

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige