Letbane: Leverandør rejser krav og myndigheder slås om godkendelser

Selskabet, der leverer tog til den hårdt prøvede letbane i Aarhus, rejser krav mod letbanen for kontraktbrud. Imens drøfter to myndigheder retten til at godkende prøvekørsel.

Mens Aarhus Letbane stadig venter på grønt lys fra Trafikstyrelsen til at medtage passagerer, er der nu dukket et nyt problem op.

Selskabet, der leverer tog og skinner til Aarhus Letbane, Asal-konsortiet, har rejst et økonomisk krav mod letbanen.

Kravet rejses, fordi der endnu ikke er kommet gang i testkørsler på strækningen fra Aarhus til Odder.

LÆS MERE OM LETBANE-SKANDALEN

Det skyldes uenighed mellem letbanen og Trafikstyrelsen om, hvordan disse test skal foregå.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte. Er gratis og debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

- I mellemtiden kan Asals testspecialister ikke komme videre med deres arbejde. Asal-konsortiet har derfor sendt et krav til Aarhus Letbane for denne kontraktforseelse, skriver Aarhus Letbane i et statusnotat på hjemmesiden.

- Af kontraktuelle årsager kan Aarhus Letbane ikke oplyse størrelsen af konsortiets krav, hedder det.

Letbanen ønsker at gennemføre testkørsler på strækningen ved at afspærre de veje, der krydses af banen.

Det har politi og Arbejdstilsynet sagt god for. Men Trafikstyrelsen har ifølge letbanen afvist at give tilladelse til, at testen kan foretages på den måde.

Styrelsen mener, at Odderbanen er en eksisterende strækning og således falder inden for styrelsens myndighedsområde, ikke Arbejdstilsynets.

Dermed skal styrelsen ansøges om testtilladelser for samtlige af Odderbanens overkørsler.

Mens denne uenighed står på, kan specialisterne fra Asal-konsortiet, der skal testkøre togene, ikke komme videre med deres arbejde.

Det er ikke det eneste krav, der er rejst under den lange vej frem til ibrugtagningen af letbanen.

Letbanen har tidligere bebudet, at man vil rejse et økonomisk krav mod operatøren Keolis for manglende sikkerhedsgodkendelse.

Det var netop denne mangel, der gjorde, at Trafikstyrelsen aflyste den stort anlagte åbning af letbanen 23. september med dags varsel.

I sidste uge blev der holdt møde mellem Trafikstyrelsen og ejerne af letbanen, Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

Her var meldingen, at styrelsen forventer at kunne give grønt lys til, at der fra uge 50 kan køres med passagerer på strækningen fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital.

Letbanen ønsker ikke at uddybe yderligere om det økonomiske krav fra Asal-konsortiet. Konsortiet er tirsdag formiddag heller ikke vendt tilbage med svar på Ritzaus spørgsmål.

/ritzau/

Emneord: Letbane, Aarhus Letbane, Trafikstyrelsen, Arbejdstilsynet, Asal, Keolis, Sikkerhedsgodkendelse, Jernbanedrift, OPS, Offentligt privat samarbejde, 281117
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5994

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige