LøkkeFondens metoder kan løfte folkeskolen

På 20 dage kan fagligt svage drenge rykke sig helt op til 3 læringsår inden for stavning, læsning og matematik. Det konkluderer Danmarks Pædagogiske Institut, Aarhus Universitet, i ny rapport efter at have fulgt LøkkeFondens projekt ”DrengeAkademiet”, hvor målrettet læring og personlig udvikling skaber resultater.

Uden større forventning om, at 9. klasse kunne blive et skoleår at se frem til, mødte 95 drenge op til DrengeAkademiet i juli 2013. De havde sagt ja til at bruge tre uger af deres sommerferie på at give skolen en chance mere. For til trods for ni års skolegang, var drengenes læring gået i stå. Folkeskolen havde tabt drengene i de små klasser. Men med en anderledes tilgang til læring formåede drengene at løfte sig markant på få uger.


”Vi kan konkludere at 95 drenge har løftet sig til et niveau, der svarer til knap halvandet års indsats i skolen inden for stavning og tre års indsats inden for læsning og matematik på blot tre uger. Desuden kan vi måle en klar forbedring af drengenes selvværd og motivation for at gå i skole” siger Frans Ørsted Andersen, lektor og ph.d., IUP (DPU), Aarhus Universitet.

På DrengeAkademiet er den personlige træning lige så vigtig, som den faglige læring. Det betyder, at drengene dagligt arbejder med syv karaktertræk, som har stor betydning for ens evne til at gennemføre en uddannelse.

”Kombinationen af faglig og personlig træning er helt unik for DrengeAkademiet. Særligt træningen af de syv personlige karaktertræk har vist sig at have stor effekt på drengenes indlæring og motivation for skolegang”, fortæller Frans Ørsted Andersen.

Tilbage står spørgsmålet om hvorvidt effekterne af DrengeAkademiets metoder er langtidsholdbare, og hvorvidt konceptet har potentiale til at udrulles i landets folkeskoler.

”Data fra DrengeAkademiet 2012 peget på en positiv langtidseffekt, men at der er behov for at konceptet fortsat udvikles og testes på DrengeAkademiet såvel som i folkeskolen” siger Frans Ørsted Andersen.

Det bliver der mulighed for, når DrengeAkademiet afholdes for tredje gang til sommer og konceptet samtidig udrulles på en testskole efter sommerferien.

Tirsdag afholder LøkkeFonden en stor fundraising middag på restaurant Toldboden, som netop går til DrengeAkademiet 2014.  

Læs mere om DrengeAkademiets resultater på: loekkefonden.dk/forskningsrapport-drengeakademiet/

Emneord: Folkeskole, Løkkefonden, Drengeakademiet
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1029 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 08.03.14 Bente Stenfalk
    En døgnflue?

    Hvilke personlighedstræk bliver bearbejdet og hvordan? Det lyder lidt for godt til at være sandt.. og hvilke metoder bruges der? Lad os få et interview med nogen af drengene.

  • 08.03.14 Per Fredberg
    Løkkefondens metoder

    Det er vigtigt, at se på forudsætningerne for at projekt.
    - der mødte ikke 95 drenge op, men 102 interesserede drenge og den sidste faktor har stor indflydelse på udfaldet, for forskellen på de to tal angiver nemlig strukturen bag projektet.En meget stram styring, med intensiv fokus på enkelte områder. Det betød også en meget stram form, som betød at de elever der ikke opfyldte disse betingelser blev sendt hjem.
    Hvis de betingelser var tilstede i folkeskolen, ville man have et helt andet resultat, men med den inklusionsform, man har besluttet fra politisk side, vil man opleve en kæmpeflugt af både gode lærere og elever fra den såkaldte "Danske folkeskole"

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige