Lolland får påbud efter sjusk med tilsyn

Styrelsen for Patientsikkerhed giver to påbud til Lolland Kommune. Styrelsen mener, at kommunen har sløset med kontrollen af plejefirmaet Pleje Plus.

Styrelsen for Patientsikkerhed retter nu en skarp kritik mod Lolland Kommunes håndtering af Pleje Plus-sagen. Så skarp, at kommunen får to påbud.

Lolland Kommune bliver blandt andet påbudt at rette op på deres håndtering af klager, fremgår det af en rapport, der netop er blevet offentliggjort.

- Styrelsen for Patientsikkerhed giver Lolland Kommune påbud om inden den 7. maj 2017 at udarbejde skriftlige retningslinjer for håndtering af klager over sundhedsfaglige ydelser, som private leverandører udfører på vegne af kommunen, står der i rapporten som TV ØST har læst.

- Retningslinjerne skal sikre, at leverandøren foretager den nødvendige patientsikkerhedsmæssige opfølgning på klagerne.

Det andet påbud lyder på, at kommunen skal være mere opmærksomme på, at Pleje Plus lever op til de forpligtelser, som de har over for Lolland Kommune. Også det skal være på plads inden den 7. maj.

Stor mængde af klager

Styrelsen for Patientsikkerhed kritiserer derudover Lolland Kommune for ikke har have ført kontrol med Pleje Plus’ håndtering af medicin til borgerne, ligesom der i rapporten også er fokus på, at kommunen ikke har holdt ekstra øje med firmaet. 

Det burde de nemlig have gjort, efter det kom frem, at der på otte måneder var indløbet 266 henvendelser fra borgere over den behandling, de fik af Pleje Plus. 

- Styrelsen for Patientsikkerhed har i den forbindelse lagt vægt på, at mængden af klagesager burde have givet Lolland Kommune en indikation af, at der kunne være generelle problemer med opgavevaretagelsen fra Pleje Plus, og at dette kunne medføre en fare for patientsikkerheden i form af, at manglerne kunne gentage sig, står der i rapporten.

Styrelsen for Patientsikkerhed mener desuden, at Lolland Kommune burde have inddragt lægefaglig bistand til at vurdere, om "der skulle have været iværksat foranstaltninger i forhold til de borgere, hvor medicinhåndteringen havde svigtet".

Intet svar på nødkald

Sagen om Pleje Plus begyndte for alvor at rulle, da en aktindsigt viste, at der var indløbet 266 henvendelser fra utilfredse borgere på otte måneder.

Henvendelserne handlede om alt fra manglende medicingivning, manglende pleje og intet svar på nødkald. Plejefirmaet blev sat under skærpet tilsyn, og ti af henvendelserne var af så alvorlig karakter, at de blev undersøgt af et eksternt firma for kontraktbrud. 

Undersøgelsen fra det eksterne firma, BDO, viste, at der var tale om særdeles alvorlige leverancesvigt fra Pleje Plus’ side, og Lolland Kommune gav derfor Pleje Plus en advarsel.

Hvis plejefirmaet får tre advarsler for kontraktbrud, så kan Lolland Kommune opsige samarbejdet med plejefirmaet. Men generelt mener Styrelsen for Patientsikkerhed altså, at kommunen skal stramme op, for som de skriver i rapporten:

- Styrelsen for Patientsikkerhed finder ud fra disse samlede omstændigheder forløbet kritisabelt og meget beklageligt.

Hele historien hos TV Øst

Emneord: OPS, Offentligt privat samarbejde, Konkurser, Tilsyn, Styrelsen for Patientsikkerhed, Patientsikkerhed, Lolland Kommune, Pleje Plus, Plejepersonale, Hjemmepleje, Privat velfærd, Medicinhåndtering, Private leverandører, 010517
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1277 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 10.11.17 Bæredygtighed
    3R Kontor vinder Grøn Indkøbspris 2017

    Torsdag uddeltes Grøn Indkøbspris ved konferencen Grønne Indkøb i Politik og Praksis. Prisen gik til 3R Kontor. 3R har udmærket sig ved at fremme et marked for genanvendte møbler for offentlige og private indkøbere og skabe fokus på cirkulær økonomi.

  • 08.11.17 Politik
    Erhvervsministeren vil fremme ansvarlige offentlige indkøb

    Hvis den offentlige sektor skal blive bedre til at lave ansvarlige offentlige indkøb, skal der gøres op med uklare krav til leverandørerne. Erhvervsministeren er nu gået i dialog med KL om at igangsætte en række initiativer på området.

  • 25.10.17 Velfærd
    DI: Tiltrængt fokus på borgernes frie valg

    Regeringen har i dag præsenteret sit udspil til at styrke og udvide borgernes frie valg. DI er tilfredse med, at regeringen skærper fokus på borgernes frie valg, som på flere områder i dag ikke fungerer godt nok.

  • 25.10.17 Infrastruktur
    Ny rapport: Letbanen bliver hovedstadens største vækstmotor

    32 mia. kroner i private investeringer, 36.500 nye arbejdspladser og 32.000 nye borgere. Nye tal peger på, at Hovedstadens Letbane forventes at blive en endnu bedre investering end først antaget, når den er anlagt i de Københavnske omegnskommuner.

  • 05.10.17 Politik
    Nye regler skal forebygge konkurser i hjemmeplejen

    Retvisende priser, lovkrav om beredskabsplaner og et styrket samarbejde mellem kommuner og private hjemmeplejefirmaer. Det er nogle af de initiativer, som skal være med til at forebygge konkurser i hjemmeplejen. Hent aftalen her.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige