Lovforslaget er et bidrag i regeringens kamp mod social dumping, som er en trussel mod den danske aftalemodel, og som er med til at skabe ulige konkurrencevilkår i branchen," fortæller transportminister Magnus Heunicke

Lovændring skal sikre bedre lønvilkår for gods- og buskørsel

Regeringen fremsætter i dag et lovforslag, der skal stramme op på reglerne om, at chauffører på danske lastbiler skal aflønnes efter det danske overenskomstniveau, når der køres i Danmark. Forslaget er en udløber af regeringens aftale om social dumping med SF og EL. Samtidig udsendes et supplerende lovforslag i høring, der også skal sikre lønvilkårene på gods-, bus- og taxiområdet.

Transportministeren fremsætter i dag et lovforslag, der skal sikre, at danske gods- og busvognmænd, der anvender chauffører fra udenlandske vikarbureauer, skal overholde det danske lønniveau i Danmark.

Læs også: Heunicke vil lukke lovhul efter dom om chaufførløn

Lovforslaget indebærer også, at danske godsvognmænd bl.a. ikke skal kunne anvende chauffører fra udenlandske datterselskaber og dermed omgå kravet om at følge de danske overenskomster ved kørsel i Danmark.

"Jeg er meget glad for, at jeg i dag kan fremsætte et lovforslag, der skal stramme op på reglerne om, at danske vognmænd skal følge de danske kollektive overenskomster, når de kører i Danmark," udtaler transportminister Magnus Heunicke. 

Endelig skal det fremover ikke være muligt at låne chauffører fra andre virksomheder. Denne ordning ophæves, da den vurderes at være i strid med EU-lovgivningen, da den kun omfatter danske virksomheder.


Til sammen skal initiativerne i lovforslaget være med til sikre, at der er gode og ordnede forhold i gods- og busbranchen, hvor branchen har klare regler at forholde sig til. Det vil samlet set styrke muligheden for at undgå social dumping.

"Lovforslaget er et bidrag i regeringens kamp mod social dumping, som er en trussel mod den danske aftalemodel, og som er med til at skabe ulige konkurrencevilkår i branchen," fortæller transportministeren.

Indsatsen er en del af finanslovsaftalen, som regeringen indgik sammen med SF og Enhedslisten. Denne del af finanslovsaftalen er målrettet på at forhindre social dumping.

"Social dumping er en mærkesag for regeringen, og derfor sætter jeg stor pris på, at vi har kunnet indgå denne aftale mod social dumping med SF og Enhedslisten som en del af den samlede finanslovsaftale for 2015", siger transportminister Magnus Heunicke.

Samtidig sender Transportministeriet et supplerende lovforslag i høring, der skal sikre, at aflønningen på gods-, bus- og taxiområdet generelt bringes tilbage til den hidtidige praksis. Det sker efter, at en højesteretsdom har afgjort, at det ifølge den nuværende formulering i loven er tilladt, at man følger enhver overenskomst uanset indhold. Det er imod intentionen med loven, som er, at man skal følge de toneangivende landsdækkende overenskomster, som indeholder bestemmelser om pension, løn under sygdom mm.

Emneord: Overenskomster, Social dumping, Transportområdet
Transport- og Bygningsministeriet på DenOffentlige.dk Transport- og Bygningsministeriet
Aktivitet: Artikler: 39 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige