Lovestorm fra Lolland blæser ud over Danmark

Velfærd

22/04/2015 16:02

Nick Allentoft

Lolland og Falster har rejst sig i protest mod TV2 programmet På Røven i Nakskov. Civilsamfundet vil selv fortælle, og sociale medier giver en praktisk mulighed for selv at gøre noget.

”Vi skal ikke være sure og vrede, vi skal sende kærlighed og gode fortællinger.”

I fokus på DenOffentlige

OFFENTLIG MODERNISERING PÅ 30. ÅR

I 30 år har forsøget på at reformere, effektivisere og modernisere den offentlige sektor set skræmmende ens ud. Nu siger tidligere finansminister, forsker, fagforeningsformand og fagpersoner stop til gentagelsen af uoversættelige strategier.  

LEDERSKABSHØRINGEN

”Vi er på vej mod et samfund, hvor statens økonomi går forud for samfundets, folkets og menneskers trivsel og velfærd, og det præger hele vores ledelses- og styringssyn.” 

SOCIALT SYSTEM I KRISE

”Socialkrisen” har bidt sig fast som et symbol på fundamentale forandringer af velfærdssystemet. 

FOLKESKOLENS NYE LEDELSE

Ruskede folkeskolereformen og KL’s livtag med lærernes arbejdstidsaftale op i noget, var det skolens ledelse. 

OFFENTLIG-PRIVAT INNOVATION

Kan det offentlige og erhvervslivet sammen udvikle nye løsninger, der har potentiale til at give skatteborgerne mere for deres penge, og virksomheder muligheder for at skabe ny vækst og arbejdspladser? 

INNOVATIONSDEBATTEN

Innovation: Et uundgåeligt offentligt buzzword. Men der er også brug for nytænkende kultur i det offentlige - og dilemmaerne er mange.  

Det var de to kvinder, Kirsten Sydendal og Tine Vinther Clausen enige om, da de søndag morgen den 19. april talte sammen om, hvordan Lolland kunne imødegå endnu en negativ bølge af fordomme mod øen, når TV2s udsendelsesrække ”På røven i Nakskov” begynder torsdag den 23. april. En serie på seks programmer, der over et år følger syv familier i og omkring Nakskov, alle familier på kanten af samfundet, som TV2 udtrykker det.

Intuitivt udtryk
Noget måtte der gøres, og ansporet af Tines opringning begyndte Kirsten Sydendal, der i sit civile liv arbejder med knowledge management og i øvrigt er en af initiativtagene til det populære netværk QLF, Quality Lolland Falster, at tænke over formuleringen: I og med, at hun og det andet QLF –medlem Tine havde talt om kærlighed, var der ikke langt til ordet ”lovestorm” i stedet for” shitstorm”, uden at Kirsten vidste, at det allerede er et etableret udtryk, dog ikke så velkendt som ”shitstorm” – før måske nu!

”Vi skal gøre indtryk på danskerne med så mange gode historier, at de forstår, at der er andre historier, der kan fortælles, end de hyppige klagesange, der får spalteplads og sendetid om udkantsøen Lolland. Og sig bare Lolland-Falster nu, du er i gang, fordi rigtig mange nærmest tror, at Lolland-Falster er et og samme sted, ikke alene to øer, men også fordelt på to kommuner.

Som QLF og Kirsten skriver på facebookgruppen: ”Vi vil ikke bagatellisere problemerne. Som det ses, har det alvorlige sociale konsekvenser, når en landsdel lider af et dårligt omdømme. Og netop derfor er det bydende nødvendigt, at vi sideløbende fortæller en anden historie om Lolland-Falster. Den, som handler om alt det, som lykkes og er i gang i vores område.”

Lovestories hver torsdag
Så nu er der udmeldt kærlighedsstorm de næste fire torsdage: Hver torsdag, mens udsendelserne kører, vil gruppens medlemmer bombardere resten af Danmark med gode LF-historier, fotos og videoer på de sociale medier ved at dele links med de gode historier fra Lolland-Falster videre ud i deres eget netværk. De vil ikke kun fortælle om dem på gruppens side, men huske at dele historierne, så de kommer ud til netværkets netværk, forsynet med #lollandfalsterlovestorm som kendetegn, et såkaldt tag.

Søndag den 19. april åbnede QLFs bestyrelse facebookgruppen #lollandfalsterlovestorm, og derefter er det gået slag i slag:

20. april morgen: Under 4.000
20. april kl. 22.33: 15.285
21. april kl 5.58: 17.108
21. april kl 22.45: 21.021 and still counting

Allerede nu vælter det ind med lovestories fra beboere, der enten beretter om deres egne oplevelser, eller sender fotos og videos. Kommentarerne kommer også fra virksomheder, som for eksempel en ejendomsmæglerkæde, der er begejstret for tiltaget og har delt det både på egen lokale mæglerside og på den landsdækkende side.

Lakmusprøven kommer torsdag den 23. april, hvor den første udsendelse kører, og hvor de nu over 21.000 deltagere opfordres til at dele #lollandfalsterlovestorm-historier under udsendelsen. Det skulle nok kunne lade sig gøre – DRs nyeste undersøgelse af medieudviklingen 2014 fortæller, at 61 % af danskerne dagligt både ser TV og har blikket rettet mod en anden skærm undervejs, med mobiltelefonen som den foretrukne sekundære skærm.

TV2 er glad for stormen
Tv2 udtrykker glæde over den spontane storm, men fremhæver, at facebooksiden foreløbig primært er fuld af smukke naturbilleder fra Lolland-Falster, og det er ikke det, der sættes spørgsmålstegn ved i udsendelsesrækken.

Anne Eberhardt, der er TV2 producent, skriver i gruppen:

”Tallene hos Danmarks Statistik førte os til Lolland, her var flest på overførselsindkomst. Den første tilrettelægger begyndte at researche, og han mødte en lang række imødekommende øboere, såvel indfødte som tilflyttere.
I de færdige programmer medvirker bare syv familier, for vi har valgt at dvæle fremfor at hastefortælle om mange skæbner. Syv modige familier, der lod os komme ind under overfladen. De vil gerne vise, hvordan livet er, når man har sygdom, arbejdsløshed, misbrug og andre problemer at slås med. Det er skønne mennesker, vi holder meget af dem, og det er svært at lade være med, når man har set programmerne.
Jeres kærlige protest handler ikke om disse mennesker, vi håber I vil tage godt imod vores medvirkende. De viser en del af deres liv på Lolland, og de er i mere eller mindre grad alle på røven, mens vi optager. De har siden set optagelserne og er tilfredse med deres medvirken.
Tænk, hvis programmerne kan være med til at nedbryde fordomme om en stadig større gruppe i vores samfund. Hvis seerne forstår vores medvirkende i stedet for at fordømme, er vi godt på vej.”

Til det siger Kirsten Sydendal:

”Vi skal ikke fortie fattigdom og andre dårligdomme, men dét findes mange andre steder i Danmark – dét, vi bliver nødt til at imødegå, er den konstante negative stigmatisering af Lolland og Falster, der er så rige på andre virkeligheder også. Vores formål er ikke at skabe en debatgruppe eller en roseklub, men at skabe et arkiv, en slags bibliotek over de beretninger, der kan fortælle andre historier om, hvordan Lolland og Falster også er."

Word of mouse
Kirsten Sydendal, som også er moderator på gruppen, er komplet overvældet over den store tilslutning – initiativet er blevet modtaget så positivt, at der hersker en ret god tone i den store gruppe.

Tilslutningen siger noget om kraften i de sociale medier: At kunne mobilisere 20.000 mennesker på så kort tid uden at være afhængig af kampagnekroner, annoncering mv siger noget om, at borgerne gerne vil høres og gerne fortælle noget andet.

"#lollandfalsterlovestorm appellerer nok til så mange, fordi vi ikke repræsenterer et parti eller en kommune, men et område. Stedet tæller. Det er lettere at være ambassadør end partisoldat. For os, der har startet det, er det interessant, at man kan mobilisere så mange mennesker på så kort tid, og det stiller spørgsmål om, hvad man kan bruge den store tilslutning til. Vi har her fået en mere fleksibel størrelse kampagne, hvor vi ikke først skal spørge om lov i forhold til, hvad man skulle, hvis man havde lavet en tilsvarende kampagne med en kommune som afsender," mener Kirsten Sydendal.

Pointen er, at der er kort vej fra tanke til handling på de sociale medier.

"#lollandfalsterlovestorm giver den enkelte en praktisk mulighed for at handle: Vi har serveret en enkel måde at gøre noget på, uden at det kræver andet end nogle museklik. Der er mange, der har noget på hjerte, og tiden har modnet muligheden: De fleste har digitale billeder liggende og er vant til at skrive opdateringer. Dette kunne næppe have ladet sig gøre for bare fem år siden.
Den store tilslutning siger noget om den rolle, som civilsamfundet kan indtage i fremtiden, hvor de digitale medier kan bruges til at mobilisere kræfter og ressourcer i almindelige borgere,” siger Kirsten Sydendal.

****

Mere om skribenten, Abelone Glahn, her.

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.