Lunde Larsen: Vi har brug for latinskolen version 2.0

Politik

08/10/2015 08:42

Nick Allentoft

Han er cand.theol., ph.d. i Grundtvigs frihedssyn og landets hidtil højest uddannede uddannelses- og forskningsminister. Nu har Esben Lunde Larsen (V) så lanceret et opgør med universiteternes overuddannelse og det velkendte politiske mantra om uddannelse, uddannelse og uddannelse som svaret på Danmarks udfordringer. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Hvordan hænger det sammen, lyder spørgsmålet til ministeren en efterårsmorgen på hans kontor i Slotsholmsgade. 
Som politiker kunne du jo strengt taget have klaret dig med en studentereksamen – måske ved de studerende ikke altid, hvad livet og fremtiden bringer?

”Nej, men man kan i hvert fald vide én ting: Hvis man skal være tømrer, så er det en meget god idé at lære at slå søm i og bygge huse. Hvis man skal være akademiker, er det en god idé at kunne metode og mestre analytisk sans. De kompetencer skal man så opnå på fem år. Kan man ikke det, skal man overveje, om man er på rette hylde. Vi uddanner alt for mange akademikere til en historisk høj ledighed,” siger Esben Lunde Larsen.

Han brugte den første måned af sin ministertid på at forklare og forsvare sin tro, efter at et interview i Morgenavisen Jyllands-Posten skabte forargelse blandt folk, der ikke mente, at en videnskabsminister kunne være troende. Men ministerens tro skal det ikke handle om her. Det har ministerens rådgivere meddelt forud for interviewet. 

Nu skal Esben Lunde Larsen bruge sine kræfter på uddannelsespolitik. Og det har han så gjort. I sine første tre måneder på posten har han flittigt givet udtryk for sine holdninger til alt fra studerendes dovenskab til behovet for dannelsens og autoriteternes genkomst. Hans uddannelsessyn, fortæller ministeren, er dybt præget af N.F.S. Grundtvig, som da også har indtaget sin plads på ministerkontoret i skikkelse af den vestjyske kunstner Kirsten Kjærs maleri.

”Grundtvig betyder alverden for mit syn på dannelse og uddannelse. Helt grundlæggende hænger mit uddannelsessyn sammen med mit frihedssyn, hvor frihed netop er evnen til at håndtere sin egen livssituation. Grundtvig bidrog til en myndiggørelse af det danske folk, og på samme måde skal vi i dag have langt mere fokus på den enkeltes ansvar for sig selv og for samfundet som helhed i stedet for bare at spørge, hvad det offentlige kan gøre for mig.”

På kontoret i den modsatte ende af Grundtvig-maleriet står en ramme med et dannebrogsflag og fotografier, ministeren har fået af den første dansker i rummet Andreas Mogensen. Måske som symbol på et andet nøgleord i flere af Esben Lunde Larsens uddannelsespolitiske udmeldinger: Elitefokus.

”Vi skal turde være brand-elitære, når det gælder de studerendes kompetencer. Ligesom vi som samfund er stolte af, at danske virksomheder som Grundfos, Danfoss og Lego er førende i verden, så skal vi også turde være det på et individuelt plan. Vi må godt være verdens bedste som samfund, have verdens bedste folkeskole, verdens bedste sundhedssystem, men den enkelte må ikke stikke ud. Den mentalitet skal vi have gjort op med, og derfor har jeg taget initiativ til en eliteindsats, som skal udmøntes i løbet af 2016.”

 

Mest Læste

Annonce