Målrettet kommunikation skal hjælpe unge tvivlere til uddannelsesvalg

Velfærd

29/01/2015 13:51

Suleman Haider

Der er oceaner af information om ungdomsuddannelser på nettet. Faktisk så meget, at man hurtigt kan drukne i det. Med en ny kampagne til ”tvivlerne”, rækker Høje-Taastrup Kommune nu en ekstra planke ud til unge og forældre, der skal vælge ungdomsuddannelse lige om lidt.

”Vi går nu ind i de sidste afgørende uger, hvor de unge og deres forældre har været igennem vejledning og informationsmøder. Mange har besluttet sig. Andre er stadig i tvivl. Her vil vi sikre, at ”tvivlerne” har let ved at finde de værktøjer, de har allermest brug for – lige nu, hvor de træffer deres valg”, siger Jesper Kirkegaard fra Høje-Taastrup Byråd.

Flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse

Jesper Kirkegaard er formand for Høje-Taastrup Byråds særlige Uddannelse Til Alle-udvalg (UTA-udvalget), som sikrer et konsekvent politisk fokus på at øge andelen af unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse.

I kampagnen til tvivlerne og deres forældre sætter kommunen bl.a. turbo på kommunikationen via Facebook med en lang række målrettede informationer om intro-arrangementer, quiz’er, film med unge på forskellige uddannelser og genveje til nogle af de bedste værktøjer på nettet.

Budskaberne præsenteres bl.a. for de unge gennem målrettet annoncering på Facebook og via et særligt kampagnesite, www.htk.dk/DinFremtid, hvor alle tekster er korte og renset for alt, der ikke skaber direkte værdi for den unge eller forældrene i målgruppen.

Information skåret ind til benet

”Med kampagnen skærer vi helt ind til benet i informationerne til de unge tvivlere og deres forældre. I stedet for mere information fokuserer vi på at udvælge og præsentere det, der gør valget mere overskueligt. Fx har vi samlet en række film med unge, der allerede har valgt deres uddannelse – film, der ellers kræver besøg på en lang række sider på nettet for den enkelte unge”, siger Jesper Kirkegaard.

Tilsvarende giver kampagnen de unge og deres forældre den direkte genvej til detaljeret sammenligning af uddannelser, overblik over uddannelser og intro-arrangementer tæt på Høje-Taastrup, samt smarte værktøjer, der er særligt relevante lige nu, hvor den unge skal træffe sit valg inden 1. marts. Værktøjer, som godt kan blive væk i det store hav af informationer på de store portaler.

Unge mangler viden og overblik

”Flere undersøgelser viser, at mange unge mangler overblik over mulighederne for uddannelse og ikke har tilstrækkelig viden om, hvad de enkelte uddannelser fører til. Det samme gælder deres forældre, der jo – som jeg selv – er vokset op med et helt andet uddannelsessystem end det, vi har i dag. Som forælder kommer man let til at rådgive den unge ud fra sin egen viden om uddannelserne”, siger Michael Ziegler, borgmester i Høje-Taastrup Kommune og medlem af UTA-udvalget. 

Den manglende viden hos både unge og forældre kan føre til forkerte valg og frafald, som er et stort problem for både den unge og samfundet som helhed.

Lidt lettere at vælge rigtigt

”De store portaler og vejlederne i Ungdommens Uddannelsesvejledning er krumtappen i hjælpen til de unge og deres forældre. Vejlederne har den personlige kontakt, og de store portaler fra regionen og staten har udviklet et væld af gode værktøjer. Vores initiativ bygger oven på den indsats og ville slet ikke kunne lade sig gøre uden. Vi håber, at de unge, der endnu ikke har bestemt sig, får bare lidt lettere ved at vælge rigtigt”, slutter Michael Ziegler. 

Fakta:

·       I 2012 havde kun 63 % af de 24-årige i Høje-Taastrup Kommune afsluttet en ungdomsuddannelse.

·       På landsplan er frafald på ungdomsuddannelserne et stort problem. De fleste unge tilmelder sig, men mellem en femtedel og halvdelen falder fra eller når på anden måde aldrig til at gennemføre uddannelsen.

·       Byrådet har udvalgt 6 tiltag under Uddannelse Til Alle-indsatsen, som kommunen  arbejder med i disse år.

Om kampagnen Din fremtid er NU:

Kampagnen Din fremtid er NU omfatter:

·       Kampagne-sitet www.htk.dk/DinFremtid

·       Plakater og opslag

·       Intensiv Facebook-kampagne målrettet unge

·       Intensiv Facebook-kampagne målrettet forældre og andre voksne

·       Avisannoncer og infoskærme

Sideløbende med kampagnen holder UU-Vestegnen og Høje-Taastrup Kommune særlige forældrearrangementer om ungdomsuddannelse i socialt udsatte boligområder.

 

 

 

 

 

 

Mest Læste

Annonce