Man kan ikke læne sig tilbage som kommunaldirektør

For ti år siden handlede det for en kommunaldirektør om at have gode relationer til Kommunedata. Den tid er væk. It og digitalisering fylder mere og mere, og det skal alle kommunaldirektører forholde sig aktivt til.

Digitalisering: - Det er de dygtige med kommunal baggrund, der får topjobbet i det offentlige. Man leder som regel ikke efter it-kompetencer som en særlig disciplin, men det indgår som en vigtig del af det, man vurderer folk på.

Så klart udtrykker Jakob Lundgaard sig. Han er direktør i Lundgaard Konsulenterne, der lever af matchmaking - at finde de rette mennesker til de rette stillinger i det offentlige.

Når Lundgaard Konsulenterne tester folk, spørger de dem om deres personlige it-niveau for at få et bud på, hvad der sker på området.

- Vi vil også spørge til evnen til at forstå en it-strategi, men det er så også det. Det vil være i testsammenhæng og ikke i samtalerne, siger Jakob Lundgaard.

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder. Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og TransformationTools.dk. 

For ham er it altså ikke en væsentlig baggrund, man fisker efter. Det er en del af pakken.

- Generationsskiftet nu betyder meget. De, der kommer til nu, er født med it, og det gør en forskel. It er blevet tvunget langt mere ind på den strategiske bane, ikke alene på baggrund af udviklingen men også monopolbruddet. Uanset hvad man synes om Kombit eller fremdrift eller ej, så er det blevet en strategisk spillebane for kommunerne, som kommunaldirektørerne er nødt til at beskæftige sig med, pointerer Jakob Lundgaard.

It er i den grad blevet en nødvendig del af kommunernes strategi.

- Man er på en eller anden måde tvunget ud i det, og det synes jeg er fint. De fælles offentlige it-strategier, de virker jo, og det er super super fedt, mener Jakob Lundgaard.

Teamwork og tværkommunalt samarbejde
Staten har med diverse it-strategier og målsætninger tvunget it-niveauet op i kommunerne:

- Vi har vel verdens mest digitale offentlige sektor eller er tæt på, og på den måde er det også måder at gøre it til et strategisk tiltag, at man er tvunget til at forholde sig til det, fordi man bliver presset til det. Det er ganske udmærket. Og man kan ikke læne sig tilbage og være ligeglad som kommunaldirektør, slår han fast og uddyber:

- Kommunaldirektørerne er meget forskellige, men som i alle gode topledelser handler det om at lave et godt hold omkring sig, og det er da oplagt, at man teamer op med nogle, der er stærkere end en selv på de områder, hvor man er svagest. Teamwork og tværkommunale samarbejder om it er essentielt, og der kommer en bølge af det de næste fem-ti år. Det kræver også, at man som kommunaldirektør er i stand til at påtage sig et ansvar på strategisk niveau.

Fra hans udsigtspunkt er der stor forskel på kommunerne: Jo mindre kommunen er, jo mere bøvlet bliver det, hvis kommunaldirektøren ikke har et vist hands-on på it. Man skal have et vist it-niveau, ellers bliver det upraktisk. Jo mindre kommunen er, jo mere multi-schweitzerkniv skal man være og have hands-on på det hele.

- I de store kommuner skal man kunne noget andet. Men generelt er det jo enormt personbåret.

Sæt en dagsorden - bliv redaktør for dit eget indhold

DenOffentlige er fremtidens medie for videndeling og konstruktiv kommunikation. Du og din organisation kan blive redaktør for jeres eget indhold på DenOffentlige ligesom flere og flere andre allerede er. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere her.

I alle organisationer handler det om at kunne skabe følgeskab, og det foregår på vidt forskellige måder. I en lille kommune rejser kommunaldirektøren sig op og råber højt, man kan få øje på ham, han er lige der og er et godt og rart menneske. I større organisationer er det i højere grad en professionel disciplin, understreger han.

Alle er udfordret på it
For Jakob Lundgaard er it og digitaliseringsstrategier noget, alle er udfordret på:

- Hvis jeg var direktør for velfærdsområdet i dag, så ville jeg interessere mig langt mere for udvikling på it- og digitaliseringsområdet end for fem år siden. Af mange forskellige årsager:

Koblingen mellem kanalstrategier, men så sandelig også velfærdsteknologier, fordi digitalisering skubber vældig meget på ift. velfærdsproduktionen, og det har mindst lige så meget med kommunaldirektørerne at gøre. På den måde bliver alle presset på, hvordan vi laver og leverer velfærdsproduktionen fremadrettet, mener han.

Alle kommunaldirektører bliver udfordret på forståelsen af, hvordan teknologi kommer til at spille en rolle:

- It- og digitalisering kommer til at kværne ind over hinanden, og det er derfor it-afdelingernes rolle er blevet sværere at definere. Det bliver bare et mere og mere komplekst tema, som alle direktører skal forholde sig til. Eller skal sikre sig, at der bliver forholdt sig til.

Slut med høflighedsprojekterne
- Der har været bøvlede processer og indimellem ligegyldige processer i kommunernes it- og digitaliseringsstrategier, hvor man har lukket it-chefen ind ad døren, og så har han fortalt om, hvordan han synes det skal være, og når der er nikket til det, så er det pludselig kommunens it- og digitaliseringsstrategi, fortæller Jakob Lundgaard.

Han understreger, at en kommunal topchef skal sikre nogle markante forandringsprocesser, der sparker røv på it- og digitaliseringsområdet, så det ikke bliver sådan nogle høflighedsprojekter, som det har haft tendens til at være.

Den første og største udfordring for kommunaldirektørerne er dog kommunalvalget den 21. november:

- Alle ser hen mod valget. Budgetterne er landet. Nu skal man igangsætte et helt nyt byråd, facilitere en administration og de politiske processer med et nyt byråd den første januar. Det er positivt, en sjov periode.

Emneord: EG, Kommunaldirektører, Rekruttering, Ledelsesavisen, Offentlig digitalisering, Digitaliseringsstrategi, 131117
Samfundsdesign / EG på DenOffentlige.dk EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.   EG blev grundlagt i 1977 og har i dag flere end 2.000 medarbejdere på 30 kontorer over hele Skandinavien. EG's forr...
Aktivitet: Artikler: 10 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige