Viaplay bløder penge.
Selskabet kom således ud af 2023 med et underskud på svimlende 6,5 milliarder kroner - et tal, der dog også skal tilskrives selskabets tilbagetrækning fra en række lande.
Men også på et andet punkt er Viaplay udfordret på økonomien: Deling af abonnementer.
Selskabet vurderer således, at omkring en tredjedel af alle tjenestens betalende abonnenter deler deres kontooplysninger med andre, som altså ikke behøver at betale.
Men det skal der gøres noget ved - og de første initiativer kommer allerede til sommer.
Nyt abonnement
Det står ikke klart, hvad der helt præcist kommer til at ske, men i selskabets regnskab for første kvartal af 2024 siger topchefen, Jørgen Madsen Lindemann, at der vil blive indført "mere vidtrækkende initiativer".
Vi ved dog allerede nu, at en af de ting, Viaplay har planer om, er at introducere et nyt abonnement - med reklamer.
”Vi vil introducere en ny HVOD-streaming-pakke denne sommer, og den vil inkludere reklamer. Det skal give fleksible løsninger for vores kunder og et yderligere vindue til at genere indtægter af vores indhold,” lyder det fra topchef Jørgen Madsen Lindemanns bemærkninger til regnskabet for første kvartal af 2024.
Hvad der ellers er i støbeskeen, må vi vente med at se.
Netflix har knækket kurven
Der er dog god grund til at tro, at Viaplay vælger at kigge mod Netflix for at finde inspiration til, hvad man skal gøre.
Netflix var nemlig en af de første streamingtjenester, der for alvor satte ind overfor deling af kodeord, og det har givet pote.
Efter at have rullet en række initiativer ud på markeder i store dele af verden, herunder Danmark, og til trods for, at priserne også steg, fik Netflix 30 millioner nye abonnenter i 2023.