IT-koks hos KMD: Borgere ramt af fejl 172.117 på få måneder

KMD lover at kompensere Udbetaling Danmark for ekstra omkostninger til porto. Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen kalder de mange koks for "uacceptable og stærkt bekymrende."

På mindre end et år har KMD, der står for kommunernes kommunikation med borgere om offentlige ydelser, i minimum 172.117 tilfælde leveret forkerte oplysninger eller satser til danske arbejdsløse, der er omfattet af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, skriver Avisen.dk.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

Det viser et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V). Han understreger, at der er tale om alvorlige fejl.

- Særligt fordi der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag, finder jeg disse fejl helt uacceptable og stærkt bekymrende, skriver ministeren.

Tidligere har der været fremme, at KMD i nogle tilfælde har kokset i kontanthjælpen. Men svaret til Beskæftigelsesudvalget viser, at omfanget er endnu større end hidtil antaget. De 172.117 enkelttilfælde, hvor borgere har fået forkerte breve, oplysninger, udbetalinger eller satser er nemlig fordelt over hele 11 it-koks fra juni 2016 til februar 2017.

Forretningsdirektør for KMD, Ole Jensen, beklager de mange fejl over for Avisen.dk.

Han skriver dog, at fejlene primært har omfattet information og kun i mindre omfang har været i forbindelse med udbetalinger.

- Vi skal være de første til at beklage fejlene. Vi er meget opmærksomme på situationen og af samme årsag har vi iværksat ekstra procedurer, der skal reducere risikoen for nye fejl, skriver Ole Jensen.

KMD påtager sig ansvaret og meddeler, at ingen skal betale for fejludsendte breve. Derfor vil de dække den beskedne udgift, som Udbetaling Danmark måtte have haft i form af ekstra porto.

- Vi indgår selvfølgelig i dialog med Udbetaling Danmark og kommunerne om de fejl, KMD har ansvaret for. Vores kunder skal naturligvis ikke betale for fejludsendte breve, som vi har haft ansvaret for, skriver Ole Jensen til Avisen.dk.

Det største slagsmål i forhold til kommunernes merudgifter i forbindelse med de 172.000 fejl, består dog stadig.

Ifølge Kommunernes Landsforening (KL) har der i landets kommuner været tale om et betydeligt beløb til ekstra mandetimer, der har skulle varetage henvendelser fra bekymrede borgere og manuelt rette op på KMD's fejl.

KL og KMD har ifølge Avisen.dk’s oplysninger været i dialog om en mulig kompensation til kommunerne, dog uden at det – indtil videre – har resulteret i en aftale.

Hele historien hos Avisen.dk

Emneord: Digialisering, Digitale tjenester, KMD, It-skandaler, Beskæftigelsessystemet, Digital Kommunikation, 190517
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1190 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige