Odense starter tre-årigt projekt om FNs verdensmål

Et nyt storstilet projekt om FNs 17 verdensmål skal sætte bæredygtighed på dagsorden i Odense.

Hvordan omsætter man FNs 17 verdensmål til konkret og spændende læring for en potentiel målgruppe på 4.500 børn og unge i Odense? Det skal et nyt advisory board, UngOdense og Skolesamarbejdet i Nord nu give deres bud på.
 
Det nye advisory board med 22 medlemmer er knyttet til projektet Læring for Fremtiden og består af en lang række af aktører fra Odense. Medlemmerne har forskellige kompetencer, fagperspektiver og tilgange til både læring og bæredygtig udvikling, og deres rolle er at kvalificere arbejdet og sikre en løbende udviklingen af konkrete aktiviteter og læringsforløb for eleverne. 

- I Odense Kommune er vi allerede frontløbere, når det kommer til bæredygtighed, og jeg glæder mig meget over, at Læring for Fremtiden vil få bæredygtighed endnu mere ind i elevernes undervisning. For selvom vi ikke nødvendigvis italesætter verdensmålene hele tiden, så er de i høj grad del af vores hverdag. Og som børn- og ungerådmand er jeg meget optaget af, at netop børn og unge spiller en afgørende rolle, når det kommer til bæredygtighed. Det er jo dem, der skal overtage den verden, vi er ved at skabe lige nu, siger Susanne Crawley Larsen (R), rådmand for børn- og unge i Odense Kommune og fortsætter: 

LÆS mere om verdensmålene på temasiden her
 
- Det nye advisory board er beviset på, at vi i Odense står sammen om at løfte opgaven med bæredygtig udvikling. En opgave, som i mine øjne er en af fremtidens helt store udfordringer. For selvom bæredygtighed går på tværs af både landegrænser og generationer, så mener jeg, at løsningerne ofte er lokale og meget gerne skal ske i
samarbejde med børn og unge.
 
Stor interesse
I Skolesamarbejdet i Nord, som består af ni folkeskoler og ungdomsskolen, UngOdense, er der stor glæde over interessen for at deltage i det nye advisory board:
 
- Jeg må sige, at jeg er meget overvældet over den store interesse, som deltagerne har udvist over for Advisory Boardet. Det giver en enorm bred repræsentation og dermed også en stor bredde i kompetencer og viden fra den virkelige verden. Det vil både styrke kvaliteten og helheden i det undervisningstilbud om bæredygtig udvikling, vi kan tilbyde vores elever. Målet er at give vores unge kompetencerne til at kunne handle og tænke bæredygtigt, siger Erik Rasmussen, som er viceungdomsskoleleder hos UngOdense og tovholder for Læring for Fremtiden. 
 
Glæde over nyt samarbejde
Hos Vandcenter Syd mener man, at det giver god mening at styrke en vekselvirkning mellem virksomheden og undervisningen i skolerne omkring bæredygtighed.

- Vores erfaringer med at udbyde valgfaget i " Innovation og bæredygtighed" i samarbejde med UngOdense og folkeskolerne har åbnet vores øjne.  Vi kan give de unge en vigtig viden, men de kan i høj grad også give os væsentlige input til vores arbejde. Derfor synes vi også, det er vigtigt og væsentligt understøtte projektet, siger Steen Jakobsen, Kunde- og kommunikationschef, Vandcenter Syd.
 
Samtidig ser uddannelsesinstitutionen University College Lillebælt nogle oplagte muligheder i det tværgående samarbejde med kommunen og virksomhederne, som der lægges op til i projektet.
 
- Jeg ser nogle spændende perspektiver i at kunne inddrage vores studerende i projektet. De er jo morgendagens lærere og kommende ambassadører for at bringe bæredygtighed tydelige ind i folkeskolen. Derfor kunne det også være interessant at inddrage dem i at udvikle og afprøve nye læringsforløb i bæredygtighed i samarbejde med skolerne og virksomhederne. Det vil være meningsfuldt både for vores studerende og for projektet, siger Anders Nørgaard, Uddannelseschef University College Lillebælt.
 
Odense Fælles Elevråd, der også har plads i advisory boardet mener, glæder de sig over elevinddragelsen og understreger, at det både er vigtigt og spændende at arbejde med bæredygtighed i skolen: 
 
- Vi skal blive bedre til at passe på vores natur, det er ikke altid godt det vi gør, siger Kathrine Halbro fra Agedrup Skole.
 
Bygger videre på gode erfaringer
Læring for Fremtiden, som sætter bæredygtighed og FNs verdensmål i centrum, bygger i høj grad videre på erfaringerne fra det succesfulde valgfag: Innovation og Bæredygtighed, som Skolesamarbejdet i Nord allerede udbyder. 
 
Valgfaget er et samarbejde mellem Skolesamarbejdet i Nord og forsyningsvirksomhederne Fjernvarme Fyn, Odense Renovation og VandCenter Syd. Det klæder eleverne på til at bruge innovationsmodeller på virkelige problemstillinger omkring bæredygtighed. 
 
En af de ting, der er fokus på i undervisningen er, at den også foregår uden for skolens rammer i autentiske miljøer f.eks. på virksomheder, på ungdomsuddannelser og i naturen. 
 
Et eksempel er ungdomsskolens bæredygtige Halmhus på Østre Plads, som også vil blive en del af det nye store projekt. Her bliver elever fra Skolesamarbejdet i Nord allerede inddraget aktivt som innovative medbyggere og medudviklere. 
 
-  Det er en helt anderledes og motiverende oplevelse at blive undervist i et halmhus. Det har vist mig, at hvis man har en god idé om bæredygtighed, så kan det godt blive til virkelighed, siger Nicoline Bøtker Schmidt fra Seden skole.
 
Fakta: Skolesamarbejdet i Nord omfatter
Rising Skolen, H. C. Andersen Skole, Abildgaard Skolen, Sct. Hans Skole, Kroggårdskolen, Seden Skole, Agedrup Skole, Søhus Skolen og Næsby Skolen, Ungdomsskolen, UngOdense.
 
Medlemmer af det nye advisory board:
Rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen 
Susanne Ursula Crawley Larsen
 
Medlem af ungdomsskolebestyrelsen og Børn- og Ungeudvalget 
Line Mørk
 
VandCenter Syd 
Leif Knudsen, Bestyrelsesformand 
Steen Jacobsen, Kunde- og kommunikationschef 
 
Odense Renovation 
Thomas B. Jørgensen, Adm. Direktør
 
H.J. Hansen
Sabina Ricevuto, R&D Projektleder
 
Odense Bæredygtighedsråd
Line Bjørndal, Næstformand, 3F Odense
Johnny Mikael Rasmussen, Tidl. Skoleleder, Risingskolen
 
Bæredygtighedssekretariatet
Torben Jarlstrøm Clausen, Projektleder
 
Syddansk Erhvervsskole
Martin Mølgaard Ravn, Afdelingsleder, Odense Tekniske Gymnasium
 
Kold College
Birgitte Weidenhof, Uddannelsesleder
 
Elsesminde Odense ProduktionsHøjskole
Vibeke Nørby Mouridsen, Forstander
 
University College Lillebælt
Anders Nørgaard, Uddannelseschef
 
Syddansk Universitet
Martin Winther-Gaasvig, lektor, Institut for Teknologi og Innovation
 
Skolesamarbejdet i Nord
Berith Bonnesen, Skoleleder, Næsby Skole
Pernille Wessel, Skoleleder, Risingskolen
 
Odense Fælleselevråd 
Katrine Halbro, Ubberud Skole
Amar Khalil, Agedrup Skole
 
Gro Odense 
Susan Dam Andersen
 
Odense Førevarefællesskab
Silas Samuel Eriksen, 
 
UngOdense
Per Lindegaard Christensen
Fjordens dag – Grejbank Fyn – Naturaktiviteter
 
UngOdense
Erik Rasmussen, Viceungdomsskoleleder, Tovholder, Læring for fremtiden
 
 
Emneord: Verdensmål, FN, Odense Kommune, Advisory Board, Børn og unges velfærd, Fremtidens udfordringer, Fremtidens arbejdsmarked, Skoleavisen, Bæredygtig udvikling, 150917, Kvmail2017
Odense Kommune på DenOffentlige.dk Odense Kommune
Aktivitet: Artikler: 121 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige