Ny brugerundersøgelse skal give viden om ældres tilfredshed med hjemmehjælp

Sundheds- og Ældreministeriet gennemfører i øjeblikket en landsdækkende brugerundersøgelse, der skal give viden om ældres tilfredshed med hjemmehjælp i eget hjem og i plejebolig.

I disse uger vil flere ældre landet over blive ringet op af medarbejdere fra analysevirksomheden Epinion, der i øjeblikket gennemfører en landsdækkende brugerundersøgelse for Sundheds- og Ældreministeriet.

Brugerundersøgelsen, der gennemføres hvert andet år, skal bl.a. give viden om, hvor mange af de ældre der er tilfredse med den hjemmehjælp, de modtager.

Som led i brugerundersøgelsen, der gennemføres som en telefonundersøgelse, vil ca. 18.000 ældre på 65 år og derover blive kontaktet og spurgt, om de ønsker at deltage i undersøgen. De vil eksempelvis blive bedt om at svare på, om de kender til ordningen om frit valg af leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagere, om de er tilfredse med den personlige pleje og praktiske hjælp, de får mv.

Alle de ældre, der er udvalgt tilfældigt, bliver først i samtalen omhyggeligt introduceret til undersøgelsen og dens formål. Alligevel har der tilsyneladende været borgere, som har følt sig utrygge ved telefonundersøgelsen, og det er ifølge Sundheds- og Ældreministeriet uheldigt:

”Det er uheldigt, at der er ældre borgere, som har følt sig utrygge ved opringningerne. Det er bestemt ikke meningen at skabe utryghed. Derfor går vi også nu i dialog med Epinion om, hvordan vi fremadrettet bedre kan betrygge borgerne i, at der tale om en almindelig brugerundersøgelse. En brugerundersøgelse, som skal bidrage til den fortsatte udvikling af ældreplejen”, siger kontorchef Trine Toftgaard Lund.

Emneord: Ældreministeriet, Sophie Løhde, Brugerundersøgelse
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1024 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige