Ny forskning skal løfte folkeskolen

Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning har netop uddelt 30 millioner kroner til 13 udvalgte ph.d.-projekter med temaer som digitalisering, målstyrede læringsprocesser og tværprofessionelt samarbejde. Projekterne skal sikre praksisnær forskning i folkeskolen.

Med folkeskolereformen er der lagt op til et ambitiøst fagligt løft af den danske folkeskole. (Hent pdf med oversigt herunder)
 
For at understøtte denne udvikling udvælger Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning praksisnære forskningsprojekter, som kan udbygge videngrundlaget for læreruddannelsen og grundskolen.

Ph.d.-rådet har netop uddelt 30 millioner kroner, som finansierer 13 ph.d.-stipendiater, der blandt andet skal forske i digitalisering, tværprofessionelt samarbejde, åben skole samt målstyrede læringsprocesser. Stipendiaterne er forankret i både en professionshøjskole og et universitet, så ph.d-projekterne danner forskningsnetværk, der binder forsknings- og udviklingsmiljøer sammen.

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen:
 
- Hvis vi også i fremtiden skal have folkeskoler, der formår at løfte, danne og uddanne de næste generationer, skal skolernes virke hvile på et solidt forskningsbaseret videngrundlag. Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning har nu i en årrække været garant for målrettet at opbygge kapacitet inden for dette vigtige forskningsfelt, og jeg glæder mig derfor til at følge de 13 nye projekter, siger Esben Lunde Larsen.
 
Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning gennemgik tidligere i år en ekstern evaluering, som norske NIFU stod for. Evalueringen viste, at rådets tildelinger byggede på solide faglige vurderinger, og at ph.d.-projekterne særligt har styrket forskningen inden for blandt andet læsning og sprog, inklusion, skole-hjemsamarbejde og læringsmiljøer.
 
Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning
Ph.d.-rådet er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren og administreres på Aarhus Universitet.
Rådet har siden 2011 bevilliget 58 ph.d.-stipendier rettet mod praksisnær forskning på grundskoleområdet.
Ph.d.-projekterne udføres alle i et etableret samarbejde mellem et universitet og en professionshøjskole.
Ph.d.erne vil efterfølgende kunne undervise på en professionshøjskole.
 
Emneord: Forskning, Forskning og praksis, Skoleavisen, Esben Lunde Larsen, Uddannelsesministeriet, Uddannelsesforskning, Læreruddannelse
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 922 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 09.03.17 Velfærd
    Læreruddannelsen får sit første science talentspeciale

    University College Sjælland (UCSJ) udbyder fra sommeren 2017 Danmarks første talentlinje på læreruddannelsen med fokus på naturvidenskab og teknologi. Talentlinjen skal ses i sammenhæng med den nye nationale STEM-strategi,

  • 03.03.17 Velfærd
    Sensorer skal afsløre familiers motionsvaner

    University College Sjælland har nu igangsat et forskningsprojekt i Lolland-Falster Undersøgelsen. Forskerne anvender sensorer til at undersøge familiers fysiske aktivitet.

  • 21.02.17 Velfærd
    Nu kan man få løn under læreruddannelsen

    Seks sjællandske kommuner vil nu tilbyde lønnet arbejde på en skole sideløbende med uddannelsen til lærer. Muligheden er især oplagt for lærervikarer, der ønsker mere faglig og pædagogisk ballast.

  • 21.02.17 Ledelse
    Skoleledelse: Behov for målrettet uddannelse

    En COK-undersøgelse peger på, at skoleledernes kerneopgaver har forandret sig så meget, at behovet for at få styrket deres kompetencer peger i flere retninger. En ny og mere praksisnær skolelederuddannelse er i støbeskeen, siger Claus Hjortdal.

  • 31.01.17 Velfærd
    Forskning i bedre livskvalitet for ældre

    Større livskvalitet for aktive ældre gennem velfærdsinnovation er et af hovedtemaerne i et nyt stort innovationsfondsprojekt, hvor University College Sjælland er partner.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige