Ny måling: Danskerne bøvler stadig med digital post

Post fra det offentlige, der lander i din digitale e-boks frem for i din almindelige postkasse, var ment til at gøre livet lettere for alle.

Kontakten mellem borger og myndighed skulle foregå hurtigt og nemt i cyberspace. Man ville samtidig spare penge på porto ved at skrotte papir-brevene.

Men over et år efter, det blev pålagt alle danskere at bruge e-boksen, mener mange, at det ikke har lettet livet.

Læs også: Mia-gevinst ved digital post venter på sig

Det viser en repræsentativ meningsmåling lavet af analysebureuaet Wilke for Avisen.dk blandt 1004 danskere. De er blevet spurgt, om deres kommunikation med det offentlige er blevet nemmere med digital e-boks. 25,6 procent svarer NEJ.

Læs mere om digitalisering på vores temaside

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi slår for alvor til nu. Følg med i udviklingen på vores tema-side her.

Mangler dine budskaber? Så bliv udgiver på DenOffentlige. Skriv til Claus Grønborg.

Forsker i offentlig digitalisering Jesper Bull Berger er ikke overrasket over, at hver fjerde ikke har taget digitaliseringen til sig. Han kalder udviklingen problematisk.

- Det er et problem, at staten gennemfører 'tvangsdigitalisering', når så stor en andel oplever, at kommunikationen med det offentlige er blevet sværere, siger han til Avisen.dk.

Også Mette Vestergaard Nielsen er kritisk. Hun hjælper ældre med at finde rundt på internettet i sin enmandsvirksomheden Din e-hjælp

- Det nærmer sig et demokratisk problem, at vi har en gruppe mennesker, der har svært ved kontakten til det offentlige, siger hun til Avisen.dk.

Hos Digitaliseringsstyrelsen mener man dog, at udviklingen går den rigtige vej. Her hæfter direktør Lars Frelle-Petersen sig ved, at tilfredsheden med digital post er steget siden 2015.

I en lignede undersøgelse fra sidste år svarede 51,7 procent af danskerne ja til at kontakten til det offentlige er blevet nemmere med digitaliseringen. I dag mener 60,2 procent, at kontakten er blevet nemmere.

- Det er positivt og det er dejlig, det går fremad. Men der er ingen tvivl om, at det er en stor omlægning. Og vi arbejder stadig på at gøre det lettere for borgerne. Vi satser også på, at tilfredsheden vil stige yderligere. Men om vi nogensinde ender med, at alle 100 procent er glade for digital post, tror jeg ikke, siger Lars Frelle-Petersen til Avisen.dk.

Loven om digital post blev vedtaget i 2012. Daværende finansminister Bjarne Corydon (S) lovede, at det ville gøre hverdagen lettere for danskerne, når indkaldelsen til sygehuset, pensionsmeddelelsen og beskederne fra kommunen kom i den digitale mailboks.

Men den nye meningsmåling, viser altså, at ikke alle danskere har fået det nemmere.

Jesper Bull Berger har i sin forskning af offentlig digitalisering fundet frem til, at halvdelen af medarbejderne i det offentlige mener, at Digital Post har givet en dårligere service for borgerne. Så meningsmålingens resultater kommer ikke bag på ham.

Han er kritisk overfor udviklingen:

- Det er de svage borgere, det går ud over og det er jo ofte dem, der er afhængige af det offentlige. I mange situationer er det jo borgernes livsgrundlag, der er på spil. Udbetalte ydelser kan jo afhænge af, om du har set din digitale post og er i stand til at svare på den.

Emneord: Digitalisering, Digital vækstplan, Fremtidens digitale samfund, Digital konsultation, Digital læring, Strategi for digital velfærd, Digitaliseringsreform, Digitaliseringsstrategi, Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1083 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige