IKA udstillerne: Det handler om relationer

Nok er udbudscirkus regelstyret, klagedomineret og fyldt med absurditeter, der kan give indtryk af, at det hele er afgjort af point, regler og specifikationer. Alligevel er det gennemgående for de godt 60 udstillere på IKA´s årsmøde, at relationer er vigtige.

- Det er helt vildt. Sindssygt godt. Jeg har nået mere her på halvanden dag, end jeg kunne nå på to uger normalt, siger salgsdirektør Lars Pio, da DenOffentlige spørger om han får noget ud af sin tilstedeværelse som udstiller på IKA Årsmødet.

Læs også: Få så ændret det klagesystem

Direktøren fremhæver den uformelle stemning, de gode samtaler og muligheden for at sætte møder op med nye kontakter. Men IKA er også en særlig konstruktion påpeger Lars Pio.

- Det er jo ikke som en normal messe, hvor man køber og sælger. Her er der ingen, der køber noget, og det er måske også med til at give den gode uformelle stemning, hvor vi afslappet kan tale om udfordringerne indenfor offentlige indkøb, siger Martela-direktøren, og bekræftes af sin hovedkonkurrent lige skråt overfor.

- Der er ingen tvivl om, at relationer er vigtige. Det her handler om brand kenskab og vedligeholdelse og forstærkning af relationer, så vil man den offentlige sektor, så skal man være her, siger markedschef Mark Laursen fra Kinnarps.

Plads til innovation og forandringer
Temaet på årets IKA møde er innovation, og her stiller en af udstillerne med en stærk historie. Plastvirksomheden IKADAN, der normalt er kendt for sidevægge og andet plastudstyr til bl.a svinestalde præsenterer en ny knopskydning.

- Vores økonomichef fandt for tre års tid siden ud af, at vores plastbander kunne bruges som bander til boldbaner, og det satte gang i helt nye måder at bruge vores plastprodukter på, fortæller Thomas Johnsen, der er sales manager for IKADAN Sport & Fritid A/S.

Indtil videre har virksomheden i Danmark leveret blot 25 løsninger på mobile boldbaner med både sider og belægning i plast. Potentialet er stort, og Thomas Johnsen fortæller stolt, at IKADAN lige har indgået en aftale i forbindelse med OL i London, og når han er på IKA mødet er det for at vise, at nogle af de etablerede konkurrenter på området for legeudstyr nu har fået en udfordrer.

- Jeg har selv arbejdet for en af de største i markedet, og skal nu sørge for, at kunderne finder ud af, hvad vi kan levere, fortæller Thomas, mens Kraft Foods også bidrager til ønsket om forandringer.
Virksomheden, der også er kendt for Gevalia kaffe, udstiller på årsmødet med et eneste formål, nemlig at få indkøberne til at lægge kaffekøbet som en del af varelinien blandt fødevarerne. Der er nemlig penge at spare, påpeger salgskonsulent Thomas Gulbæk.

- Vi er her for at gøre op med traditioner om at kaffe skal udbydes i selvstændige udbud. Vores andel af kaffe i den offentlige sektor er meget lille, fortæller Thomas Gulbæk, som konkurrerer med kaffebrands som Frellsen, BKI og Merrild, der har godt fat i grossistledet mens Gevalia har solidt fat i bl.a. supermarkederne.

Masser af nye kontakter
For Morten Bjørn Hansen fra online-supermarkedet Intervare er det første gang virksomheden optræder på IKA årsmødet, og sandsynligvis ikke sidste.

- Det har været en rigtig god oplevelse, at være her. Hvor det tidligere var fagfolkene, der var tovholdere på særlige indkøb, oplever vi, at indkøbsafdelingerne i større og større omfang bliver tovholdere og så inddrager fagfolkene i processen. Derfor er det vigtigt for os, at være her, og jeg har da også fået over 10 helt nye kontakter, som vi skal følge op på den kommende tid, fortæller salgschefen fra Intervare.

Det samme gælder for hotelkæden Comwell, der dog får mindst lige så meget ud af kontakten med de øvrige udstillere som kontakten med de offentlige indkøbere.

- Vi har fået meget ud af det i forhold til de andre udstillere, og jeg tror vi har talt med fem, hvor vi skal give tilbud på en hotelaftale til deres virksomhed, fortæller key account manager Michael Jensen, og bliver dermed det levende billede på IKA årsmødets anden titel: Fætter-kusine-festen for indkøbere og leverandører.

 

Emneord: IKA, IKA Årsmøde, Offentlige udbud, Indkøbsaftaler
Den Offentlige på DenOffentlige.dk Du er DenOffentlige!...
Aktivitet: Artikler: 149

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 28.02.17 Ledelse
    Indkøbere: Dialog er en gevinst for alle

    Dialogen mellem leverandører og indkøbere er vigtig for samarbejdet om den offentlige sektors indkøb, siger indkøbernes forening, IKA, efter kritik af foreningens Årskonference.

  • 02.02.17 Ledelse
    DI får anerkendelse for debat om konkurser

    IKA, Foreningen af offentlige indkøbere, tildeler Dialogpris 2017 til Dansk Industri. Prisen går til DI for indsatsen med at fremme en konstruktiv dialog om, hvordan konkurser blandt private leverandører af hjemmepleje kan forebygges og håndteres bedst muligt.

  • 12.08.15 Ledelse
    Kommune ansætter konsulent til at hjælpe institutioner med indkøb

    Vejle Kommune har valgt en aktiv og opsøgende stil for at få institutionerne til at optimere deres brug af indkøbsaftalerne. Kommunen har ansat en indkøbsvejleder, som besøger skoler og daginstitutioner for at hjælpe. Institutionerne har taget rigtig godt imod tilbuddet.

  • 11.05.15 Politik
    Danmark i spidsen for digitalisering af offentlige indkøb og udbud i Europa

    Danmark skal drive arbejdet med at standardisere digitaliseringen af offentlige indkøb og udbud på tværs af EU. Det er lykkedes Digitaliseringsstyrelsen og Dansk Standard at få det internationale sekretariat, der skal fastlægge rammerne for fælleseuropæiske elektroniske indkøbs- og udbudsprocesser, på danske hænder. Der er kick-off-møde den 17.-18. juni.

  • 27.04.15
    FTF og LO: Styrk offentlig-privat samarbejde med viden og rådgivning

    Danmark kan udvikle den offentlige sektor og skabe flere private job ved at oprette en national enhed med viden og rådgivning om offentlig-privat samarbejde, som FTF og LO nu foreslår. Der er bred opbakning til forslaget fra bl.a Dansk Erhverv, OECD og private investorer.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige