Offentlig-privat samarbejde i hjemmeplejen 2.0

Branchen er dybt bekymret over konkurserne i hjemmeplejen og har gjort et kæmpe arbejde for at finde en fælles løsning. Vi ønsker ikke særbehandling, men det er nødvendigt at private leverandører behandles på samme vilkår som den kommunale leverandør.

Det er med en vis undren, at jeg læser Thomas Adelskovs, formand for KL’s social- og sundhedsudvalg og borgmester i Odsherred, reaktion i dknyt den 3. juni 2016 på DI’s appel til kommunerne om at overveje deres praksis i samarbejdet med de private hjemmeplejevirksomheder.   

Læs mere fra DI - Dansk Industri

Erhvervslivets brancefællesskab, DI, er redaktør for eget indhold på DenOffentlige.

Læs flere historier, forslag og oplæg fra DI her.

DI og KL har en rigtig god dialog om konkursudfordringerne i hjemmeplejen. Uden den får vi ikke løst udfordringerne i fællesskab. Alle er enige om, at der skal stilles krav til virksomhederne om økonomisk og kompetencemæssig formåen. Sammen har KL og DI lavet pejlemærker for en bedre udvikling af offentlig-privat samarbejdet på området, og DI’s vejledning til forebyggelse og håndtering af konkurser er formidlet til alle kommuner. Der er i vejledningen lavet anvisninger til, hvorledes kommunerne kan kompenseres økonomisk og hvorledes virksomhedsoverdragelsen kan håndteres, hvis uheldet er ude.

Nu skal det omsættes i praksis og her har de kommunale ordregivere en hel central rolle. Jeg er sikker på, at Thomas Adelskov er enig i dette.

Alle kommuner kan ikke skæres over en kam, og der er forskel på, hvor godt hver enkelt kommune arbejder med dette. Dansk Sundhed og Velfærd, som er DI’s brancheorganisation for hjemmeplejeleverandørerne, rækker hånden frem og vil meget gerne i dialog med de enkelte kommuner, så vi i fælleskab kan sikre de bedste løsninger til gavn for borgerne.

Det er borgernes behov, som skal være udgangspunktet for samarbejdet mellem kommuner og private leverandører. Det er KL, Ældre Sagen og DI enige om. Det betyder også, at rammebetingelserne for leverandørerne skal være befordrende for levering af god og tryg pleje.

Det indebærer bl.a., at virksomhederne kan være sikre på at få en betaling, der svarer til prisen for den kommunalt leverede hjemmepleje. Samtidig er det vigtigt, at lade virksomhederne konkurrere på kvaliteten og ikke kun have et kortsigtet prisfokus, når der laves udbud. 

Branchen er dybt bekymret over disse konkurser og har gjort et kæmpe stykke arbejde for at finde en fælles løsning. Vi ønsker ikke særbehandling til de private leverandører, men det er nødvendigt at private leverandører behandles på samme vilkår som den kommunale leverandør. Det sker desværre ikke altid i dag.
 

Branchedirektør i DI Mette Rose Skaksen

Emneord: OPS, Offentligt privat samarbejde, Konkurser, Konkursbølge, Mette Rose Skaksen, Dansk Industri, DI, Thomas Adelskov, KL
Dansk Industri på DenOffentlige.dk Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med dette udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder ...
Aktivitet: Artikler: 170 | Events: 2 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 07.06.16 Jorgen Quist Nielsen
    Offentlig-privat samarbejde i hjemmeplejen 2.0

    Det er forfærdeligt for borgerne og dyrt for kommunerne når en leverandør går konkurs.
    I forbindelse med udbud er leverandørerne alt for optimistiske og tilbyder timepriser der er alt for lave i forhold til deres administrationsudgifter.
    Kommunernes indkøbsafdeling og økonomiafdeling har ikke tid til kontinuerligt at overvåge leverandørernes økonomiske udvikling samt virksomhedernes fortsatte evne til at levere den ønskede service/produkt.
    Quist Company ApS tilbyder som de eneste netop denne service til kommunerne. Herved undgås kaos og unødvendige udgifter for kommunerne.
    Med respekt
    Jørgen Quist Nielsen

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige