Over 9000 it-systemer i staten: Men de taler dårligt sammen

I de seneste fem år har staten fået cirka 2500 nye it-systemer og registre. Mange af dem taler ikke sammen.

Staten har tusindvis af forskellige it-systemer og registre, som dagligt gør arbejdet besværligt for de ansatte.
 
Det fremgår af en rundspørge blandt omkring 900 statsligt ansatte, som Politiken har lavet i samarbejde med fagforbundet Djøf. 
 
Her svarer 47 procent, at de "i mindre grad" eller "slet ikke" oplever, at it-systemerne taler sammen. 

Det resulterer i en del dobbeltarbejde, vurderer Pernille Kræmmergaard, stifter af Digitaliseringsinstituttet og professor i it-ledelse på Aalborg Universitet.

- Det koster på effektiviteten, og der er større risiko for fejl, når tingene skal tastes flere gange, siger hun til Politiken.
 
Jan Pries-Heje, professor i datalogi på Roskilde Universitet, mener, at årsagen til problemet er manglende planlægning.
 
- Staten har rigtig mange systemer. Og der er ikke rigtig nogen, som har ansvaret for at sikre, at der bliver taget hensyn til helheden, siger han til Politiken.
 
Siden staten begyndte at bruge computere, er der udviklet 9263 it-systemer og registre. Omkring 2500 af dem er kommet til inden for de seneste fem år.
 
Ankestyrelsen, der behandler borgerklager på social- og beskæftigelsesområdet, er et af de statslige organer, som har oplevet problemer med de mange systemer.
 
Da de for få år siden fik nye systemer, lammede opstartsproblemer behandlingen af borgernes klager. Ifølge tillidsrepræsentant Mads Fløe Holm var der enkelte dage, hvor næsten 400 ansatte ikke kunne arbejde.
 
Minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) har præsenteret et "kasseeftersyn" af statens it.
 
I eftersynet skønner Digitaliseringsstyrelsen, at staten driver over 4200 it-systemer. Men der er ikke er overblik over antallet af aktive systemer i staten, og hvordan de arbejder sammen.
 
I forlængelse af eftersynet vil regeringen efter sommerferien præsentere en ny strategi for statens it. 

I en skriftlig kommentar til Politiken siger Sophie Løhde:

- Det ærgrer mig, når dygtige medarbejdere oplever, at regler og systemer er en hindring for at udføre deres arbejde godt og effektivt.
 
I regeringspartiet De Konservative mener it-ordfører Anders Johansson, at man bør gøre lige så meget for at få it-systemerne til at tale sammen i det offentlige, som man gør i den private sektor.
 
- Det er noget, man skal have fokus på, hvis man gerne vil optimere den offentlige administration. Man er god til det i det private, fordi det er den måde, man kan skabe øget effektivitet og bedre konkurrenceevne på. 
 
- Og det skal vi selvfølgelig også være opmærksomme på i den offentlige sektor, lyder det fra ordføreren.
 
/ritzau/
Emneord: Digitalisering, Digitaliseringsstrategi 2016-20, Offentlig digitalisering, IT-kompetencer, IT-infrastruktur, It-skandaler, IT-strategi, Juli 2017-1
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5991

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige