Politikere i zig-zag kurs: Udskyder elbil-afgifter

Ny aftale betyder, at registreringsafgiften forbliver 20 procent, indtil der er solgt 5000 nye elbiler. Dansk Industri kritiserer politisk zig zag-kurs.

Regeringen indgik tirsdag en justeret elbilaftale med Socialdemokratiet og De Radikale. Aftalen lemper den planlagte indfasning af højere afgifter for elbiler.
 
Ifølge skatteminister Karsten Lauritzen (V) sker det for at få gang i salget af elbiler igen.
 
- Vi har siden elbilsaftalen i 2015 fulgt markedet nøje. Og det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden, siger han.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

Den nye aftale betyder, at den planlagte udfasning af afgiftsfritagelsen på elbiler udskydes indtil udgangen af 2018, eller indtil der er solgt 5000 nye elbiler.

Det betyder i praksis formentlig, at mindre og mellemstore elbiler reelt vil være afgiftsfritaget de kommende to år som følge af aftalen.
 
Og det vækker begejstring hos direktør Lærke Flader i brancheforeningen Dansk Elbil Alliance.
 
- Aftalen giver ro om afgifterne de næste år, og det er der behov for, da transporten er vores største klimaudfordring, siger hun.
 
I Dansk Industri er direktør for Bilbranchen Thomas Møller Sørensen anderledes kritisk over for politikernes zig zag-kurs.
 
Frem for lappeløsninger efterlyser han en mere varig løsning og henviser til, at det er tolvte gang siden 1988, at politikerne laver særlige regler for elbiler. 
 
- Denne stop-and-go politik sender et signal om, at elbiler er noget specielt og eksotisk, der skal behandles særskilt. Og så længe, man gør det, afskrækker det forbrugere og investorer fra for alvor at tage elbilerne til sig, siger han.
 
De nye lempelser af registreringsafgiften får virkning fra 1. januar 2017. Altså med tilbagevirkende kraft.
 
Det vil formentlig betyde, at nogle købere skal have flere tusind kroner tilbage, fordi de har betalt en høj registreringsafgift.
 
I den oprindelige aftale fra 2015 var det forventningen, at den gradvise stigning i afgifterne ville resultere i et salg på 1800 el- og brændselscellebiler i 2016.
 
Men der blev kun solgt omkring 1300 elbiler i 2016, og den tendens er fortsat i 2017.
 
FAKTA: Den nye aftale om elbiler
*Afgiften på elbiler forbliver 20 procent, indtil der er registreret 5000 nye elbiler herhjemme. Det skal dog ske inden 1. januar 2019, hvor afgiften hæves uanset salget.
 
* Herefter genoptages den tidligere aftale om indfasning af afgifter. Det betyder, at afgiften stiger til 40 procent minus bundfradrag på 10.000 kroner i 2019.
 
* I 2020 stiger afgiften til 65 procent. Derefter til 90 procent i 2021 og 100 procent i 2022.
 
/ritzau/
Emneord: Elbiler, Bilafgifter, Registreringsafgifter, Skatteministeriet, Karsten Lauritzen, 190417
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5547

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige