Aarhus Kommune modtager donation på 74 mio.

22/11/2012 14:40

Niels Buch Johannsen

Borgmester Jacob Bundsgaard modtog i dag sammen med rådmændene Laura Hay og Marc Perera Christensen en donation på samlet 74 mio. kr. Giveren er Salling-fondene, som dermed gør det muligt at realisere byens drøm om at gøre den nye havnefront til et folkeligt mødested af høj arkitektonisk kvalitet.

Fondene bag Dansk Supermarked har i dag skabt stor glæde i grundlæggeren Herman Sallings hjemby Aarhus med donationer til en række spændende projekter til samlet 171 mio. kroner. Heraf modtager Aarhus Kommune den største donation på 74 mio. kroner, som fordeler sig således:

• 40 mio. kr. til havnebad på De Bynære Havnearealer.

Aarhus er på De Bynære Havnearealer i gang med at skabe et byrum med trygge rammer og et blomstrende byliv til gavn og glæde for byens borgere og gæster. Det nye havnebad bliver en attraktion, der vil trække mennesker i alle aldre til den nye bydel. Havnebadet vil være med til at understøtte de mange arkitektoniske oplevelser på havnen og vil særligt om sommeren være et naturligt samlingspunkt, der skaber liv og glæde. Det nye havnebassin vil står klart i 2017.

• 20 mio. kr. til skulptur af høj international, kunstnerisk standard.

I forlængelse af Midtbyens historiske torve ved Domkirken vil der fra 2015 opstå en ny spændende havneplads. Fra pladsen vil der være udsigt til både vand og by. Det bliver en festplads med mange muligheder for anvendelse; ikke mindst når Aarhus i 2017 bliver Europæisk Kulturhovedstad. Pladsen fuldendes og får et markant præg med tilføjelse af en skulptur i højt internationalt format.

• 7 mio. kr. til kvalitetslegeplads ved Urban Media Space.

Det nye hovedbibliotek og borgerservice Dokk1bliver omdrejningspunktet på den nye sydvendte havneplads – Urban Mediaspace. Dokk1’s nære udearealer er formet som et elegant dæk, som svæver syv meter over terræn. På denne plads etableres en ny kvalitets-legeplads. Den bidrager til et blomstrende byliv ved at inddrage temaer med appel til alle aldersgrupper. Det er vigtigt, at temaerne såvel understøtter kreativ leg og læring som udfordrer kroppen til bevægelse og til brug af sanserne

• 7 mio. kr. til udkigstårn på havneområdet

Den aarhusianske skyline er under kraftig forandring. Byens nye havnefront præges af spændende arkitektur. Fremover vil skabelsen af denne nye bydel kunne betragtes fra et nyt og arkitektonisk spændende udsigtstårn, der også selv vil sætte sit eget præg på byens nye udseende. Det markante arkitektoniske udsigtstårn vil være et oplagt udflugtsmål for familier og besøgende, der ønsker at følge tilblivelsen af den nye bydel. Tårnet vil bidrage til at understøtte byens vision om at gøre Aarhus til en internationalt kendt arkitekturby.

Borgmester Jacob Bundsgaard:

”Jeg er begejstret over de meget generøse donationer fra Salling-fondene. Det giver et markant løft til byen, et flot skulderklap til en række ildsjæle og skaber glæde hos rigtig mange mennesker i Aarhus. Med donationerne skabes der liv i byen – og dermed sættes der et meget smukt minde over afdøde købmand Herman Salling.”

Laura Hay, rådmand for Teknik og Miljø:

”Med de generøse donationer fra Herman Sallings Fond får vi mulighed for at realisere vores drømme om at skabe liv på de bynære havearealer. Havnebadet, kvalitetslegepladsen, skulpturen og udkigsposten vil ikke blot være til glæde og gavn for den nye bydels beboere men også byens øvrige borgere og besøgende. Med donationerne kan vi gøre visionerne om at skabe et byrum med trygge rammer og et blomstrende byliv til virkelighed”.

Marc Perera Christensen, rådmand for Kultur og Borgerservice:

”Salling har givet Aarhus og aarhusianerne en tidlig julegave. De mange generøse donationer vil være med til at ruste Aarhus frem mod at byen bliver Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Salling Fondene er med deres donationer med til at styrke byens stærke profil inden for både arkitektur og kultur, og vil sætte et varigt aftryk i byen.”