Amagerbibliotek vil være Danmarks første ønskebibliotek

Bibliotek på Amager går nye veje, når det gælder om at inddrage brugerne. Målet er, at alle bibliotekets tilbud nu og i fremtiden skal bygge på brugernes ønsker. ”Hvad vil I ha’ her på biblioteket?” spurgte Bibliotekshuset på Amager de lokale brugere. Og svarene komprompte fra flere hundrede brugere i alle aldersgrupper.

”Vi blev noget overraskede, da vi så svarene”, fortæller bibliotekar Stine Hoffmeyer.
”Vi havde en fornemmelse af, at det ville handle om åbningstider og lignende, men i virkeligheden har det hand‐let om hyggelige ting som kaffe, cacao og kager. Men det handler også om praktiske ting som at få lidt rare møbler, undgå ridsede film ‐ eller sjove lege og konkurrencer”.
Som et konkret eksempel nævner Stine Hoffmeyer, at to 14‐årige piger foreslog, at der blev lavet en neglebar på biblioteket. Og da det ikke er noget, der vælter bibliotekets budget, er neglebaren straks programsat – med de to piger som arrangører.
På lignende måde er man nu ved at undersøge muligheden for at få et kaffefirma til at opsætte en automat, mod at de får overskuddet.
Metoden går i al sin enkelthed ud på, at Bibliotekshuset har opsat to store opslagstavler med post‐it i alle mulige farver og friske spritpenne, så brugerne hurtigt og nemt kan skrive deres ønsker og hænge dem op.
Opslagstavlerne bruges også til at kommunikere direkte til brugerne om, hvad der allerede er sat i værk, hvad der arbejdes med og hvad biblioteket ikke kan her og nu.
Brugerne kan også sende deres ønsker online via bibliotekets blog, hjemmeside eller twitter.
På sigt er det målet, at hele biblioteket bliver et ønskebibliotek, hvor det i sidste ende er brugerne på biblioteket, der bestemmer. hvad der skal ske og hvordan – selvfølgelig indenfor nogle økonomiske ramme, som biblio‐teket har ansvaret for
Københavns kultur‐ og fritidsborgmester, Pia Allerslev, der har bibliotekerne under sig, er begejstret for initiativet:
”Ønskebiblioteket er for mig et projekt, der viser, at institutionerne i København rent faktisk er villige til at gå nye veje, samtidigt med at brugerinddragelsen er helt i top. På den måde får borgerne maksimalt ud af deres skattekroner.”

Københavns Kommune på DenOffentlige.dk Københavns Kommune
Aktivitet: Artikler: 57 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige