Danmarkspremiere på hybridbusser i ordinær drift

11/01/2011 14:19

Energibesparende hybridbusser erstatter traditionelle dieselbusser på buslinjer i hovedstadsområdet

Mindre støj og færre udledninger af partikler og CO2. Det er de store fordele ved tre hybridbusser, som Trafikselskabet Movia og busoperatøren City-Trafik har indsat som erstatning for de traditionelle dieselbusser. Det er første gang i Danmark, at hybridbusser bliver indsat i daglig, ordinær busdrift.

Hybridbusser både støjer og forurener mindre, fordi de kører på el, når de starter fra et stoppested eller lyskryds, hvorefter de automatisk slår over på diesel. Tidligere testkørsler har vist, at hybridbussers forbrug af diesel er mere end 30 % lavere end traditionelle dieselbusser.

”Vi betragter teknologien bag hybridbusser som et væsentligt bidrag til at opfylde Movias mål om at nedbringe bussernes udledning af partikler med 60 % og deres udledning af CO2 med 20 % i 2020,” siger Movias områdechef for kontrakter, Søren Englund.
De tre hybridbusser kører primært på linje 12, men også på linje 29, 69 og 166, der alle kører i hovedstadsområdet. Planen er, at busserne skal indgå fast i den daglige drift de næste år.

Samtidig forbereder Movia sammen med Københavns kommune og en række busleverandører et forsøg med forskellige typer hybridbusser med støtte fra Trafikstyrelsen.
”Forsøget skal dokumentere de positive effekter for miljøet og give os flere erfaringer med driften af hybridbusser, så teknologien hurtigt kan blive udbredt,” siger Søren Englund.
Hybridbusser vinder også frem i udlandet som en oplagt mulighed for at forbedre bussernes grønne profil og bidrage til et renere bymiljø.