Fem er prækvalificeret til OPP i Vejle

05/02/2013 14:21

Region Syddanmark

Det første offentligt-private sygehusbyggeri i Danmark er et væsentligt skridt nærmere.

Region Syddanmark har valgt at opføre og drive en psykiatrisk afdeling og et børne- og ungdomspsykiatrisk ambulatorium som OPP-projekt. Nu er fem selskaber prækvalificerede til at deltage i forberedelser til projektet. De fem er inviteret til at deltage i den kommende dialogfase med Region Syddanmark.

I december 2012 indledte Region Syddanmark prækvalifikationsprocessen, og 28. januar godkendte regionsrådet udbudsgrundlag og materiale.

- Nu er vi et væsentligt skridt nærmere Danmarks første offentligt-private sygehusbyggeri. Vi gør dermed det andre taler om - vi investerer og gør OPP-modellen konkret. Med regionsrådets godkendelse og OPP-selskabernes store interesse for projektet kan vi hurtigt gå i udbud. Jeg glæder mig meget til at følge den videre proces, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

De fem selskaber, der har ansøgt om at blive prækvalificeret, er:

• PIHL-K&L-gruppen (E. Pihl & Søn og Kemp & Lauritzen)
  • TEAM OPP ny psykiatri Vejle (MT Højgaard og DEAS)
  • P/S OPP Psykiatrisk afdeling Vejle - Industriens Pension (Industriens Pensionsforsikring og KPC Herning)
  • Enggaard
  • Sjælsø Danmark

De vurderes alle til at være kvalificerede til at løse opgaven.

Dialogfasen går i gang med det samme. Alle selskaber er inviteret til informationsmøde 8. februar, og første dialogrunde finder sted 4.-8. marts 2013.

På baggrund af input fra møderne udarbejder Region Syddanmark et endeligt udbudsmateriale i august 2013. OPP-selskaberne kommer derefter med deres færdige tilbud, og regionsrådet vælger en vinder i januar 2014.

Fakta

Den nye psykiatriske afdeling i Vejle bygges i et offentligt-privat partnerskab (OPP), hvor et privat selskab, udover at stå for byggeriet, også i en årrække står for den ikke-kliniske drift af bygningen. Målet er en moderne psykiatrisk afdeling med innovation og brugerinvolvering i højsædet.

Nybyggeriet på omkring 17.000 kvm. kommer til at koste omkring 450 mio. kr. og skal stå klar til at blive taget i brug i 2016.

Byggeriet kommer til at rumme en voksenpsykiatrisk afdeling samt et børne- og ungdomspsykiatrisk ambulatorium. Via en tunnel bliver der forbindelse til Vejle Sygehus.

Grundideen i et offentligt-privat partnerskab er, at det private OPP-selskab står for anlæg af et nybyggeri og drift i et aftalt omfang. Den offentlige partner betaler et fast årligt beløb i kontraktperioden, som typisk er på 20-25 år.