FOA: Efterlønnen sprængt i atomer

13/05/2011 22:25

Aftalen om at skære i efterlønnen er en sviende lussing til dem med det fysisk og psykisk hårde arbejde. FOA er det fagforbund, der bliver hårdest ramt af amputationen af efterlønnen.

"Dagen i dag er en historisk sort dag i velfærdssamfundets historie. Med den nye politiske aftale er der givet en sviende og blivende lussing til de kortuddannede, de lavest lønnede, kvinderne og de mennesker, der har det hårdeste fysiske arbejde. Det sker som kulminationen på en valgperiode, hvor skattelettelserne til de bedst stillede aldrig har været større, og hvor vi aktuelt ser at bankerne, internationale koncerner og kapitalfonde undslår sig for adskillige milliarder i skattebetaling. Det er en gennemført sort dag," siger forbundsformand Dennis Kristensen, FOA.

FOA er det fagforbund, der bliver hårdest ramt af amputationen af efterlønnen. 65 procent af FOAs medlemmer går på efterløn, når de er 60 eller 61 år. Den ret skæres nu helt væk.

"Det er næsten med millimeterpræcis præcision, at regeringen, radikale og Dansk Folkeparti rammer de kortest uddannede, de dårligst lønnede, kvinderne og de fysisk nedslidte. Jeg anser det for usselt. Usselt og gement. Jeg forstår ikke, at Dansk Folkepatrti vil medvirke efter igen og igen at have garanteret, at efterlønnen ville bestå. Der var jo ikke rørt et komma i efterlønsreglerne, hvis ikke Dansk Folkeparti havde godkendt det," siger Dennis Kristensen.

"Billedlig talt kan man sige, at det var Dansk Folkeparti, der stak kniven ind, mens det var de radikale, der drejede den rundt. Måske er det dog lidt mere forståeligt, at de radikale vil medvirke til at sprænge efterlønnen i atomer. Nu vil de caffe latte-drikkkende højtuddannede med den store tegnebog svinge pisken over de lavtlønnede. Til gengæld er det svært at se, hvordan de radikale kan se sig selv som enten en del af eller en støtte til en ny regering ovenpå dagens forlig," mener Dennis Kristensen.

"Jeg tror desværre, det er starten til slutningen for efterløns-ordningen, hvis ikke amputationen rulles tilbage hurtigt efter det valg, der nu kommer. Vilkårene for at gå på efterløn er i forvejen strammet og de unge bliver skræmt væk fra ordningen, fordi politikerne hele tiden sår tvivl om dens fortsatte eksistens. Færre og færre går på efterløn, og tilgangen til ordningen vil gå endnu mere i stå. Der er tale om en katastrofe for mange af vore medlemmer. Det slider at gøre rent, løfte børn og vende gamle. Men det skal jo gøres, selvom det slider. Vi kan ikke alle sammen sidde i Folketingets bløde stole. Netop derfor er det en helt central velfærdsrettighed, at kunne gå inden, man er så slidt, at man skal bæres ud,” siger Dennis Kristensen.