KL: Problemer med nødkald skal løses

29/03/2012 09:33

Line Oxholm Thomsen

”Det er dybt bekymrende, at kommunerne har registreret 47 utilsigtede hændelser med nødkald for ældre, der ikke har fungeret, som de skal. Alle kommuner bør gå deres procedurer nøje efter i sømmene, for én sag, hvor et nødkald kikser, er én sag for meget”.

Så klar er meldingen fra formanden for KL’s Social- og Sundhedsudvalg Anny Winther, efter at Patientombuddet i en såkaldt OBS-skrivelse har opfordret kommunerne til at få løst problemerne med nødkald. KL bakker op om henvendelsen fra Patientombuddet.

         Læs også: Nødkald svigtede 26 gange

”Det er afgørende, at borgere, der er afhængige af at kunne foretage nødkald, kan stole på, at systemet fungerer efter hensigten. Derfor bør alle kommuner gøre deres yderste for at sikre, at systemet ikke kikser”, siger Anny Winther.

Hun understreger, at det er umuligt at konstruere et system, hvor man kan garantere, at der aldrig sker fejl.

”Der kan ikke skrives en manual, der præcist beskriver, hvad kommunerne skal gøre for at undgå fejl. Nogle af fejlene er tekniske og skyldes, at apparaterne svigter, andre skyldes menneskelige fejl, fx brist i kommunikationen mellem forskellige medarbejdere. Så man er nødt til at gå alle procedurer nøje efter for at bringe risikoen for fejl så tæt på nul, som det overhovedet kan lade sig gøre”, siger Anny Winther.

”Samtidig hører det med til billedet, at over 30.000 borgere i Danmark har nødkaldsapparater, og der foretages formentlig over 100.000 nødkald om året. Så de 47 fejl, der er indberettet, er selvfølgelig alvorlige, men de udgør kun en meget lille andel af det samlede antal nødkald, der foretages”, siger Anny Winther.

Mest Læste

Annonce